Big Mac med kyckling för första gången i Sverige

Världens mest sålda hamburgare kommer återigen i nya versioner. Förra årets succé Grand Big Mac kommer att finnas på McDonald’s meny även i sommar. Dessutom lanseras också Chicken Big Mac. Ytterligare en sommarnyhet är att McDonald’s bjuder in till EM-feber och direktsänder matcherna från fotbolls-EM på de flesta av McDonald’s restauranger.

Miljontals Big Mac äts årligen i Sverige och hamburgaren har många fans. Chicken Big Mac serveras för första gången i Sverige under sommaren och är en del i utvecklingen av fler kycklingrätter på menyn. Redan idag är över 30 procent av McDonald’s försäljning kyckling, vegetariskt och fisk, och restaurangkedjan fortsätter att utveckla menyn för att ge gästerna fler valmöjligheter.

– Vi ger våra Big Mac-fans allt det goda men i nya versioner. Grand Big Mac var en av de mest sålda hamburgarna på McDonald’s förra året och även denna sommar kan våra gäster njuta av den. Chicken Big Mac är en spännande nyhet där vi breddar vårt kycklingutbud och ger våra Big Mac-fans ännu en smakupplevelse, säger Staffan Ekstam, ansvarig för menyutveckling på McDonald’s Sverige.

Grand Big Mac och Chicken Big Mac är en del av McDonald’s kontinuerliga menyutveckling. Det är riktigt goda burgare med råvaror av hög kvalitet. Big Macs storebror innehåller ännu mer av de klassiska ingredienserna: 100 procent nötkött, isbergssallad, cheddarost, hackad gul lök, saltgurka och den omtyckta Big Mac-såsen. Nya Chicken Big Mac innehåller samma goda ingredienser men med kyckling istället för nötkött.

McDonald’s vill även vara en del av sommarens stora fotbollsfest och kommer att direktsända alla EM-matcher på närmare 200 restauranger i hela Sverige.

– Sport blir roligare ihop med andra människor och stämningen är svårslagen när man jublar tillsammans. Det känns kul att vi kan erbjuda våra gäster att ta del av fotbollsfesten på restaurangerna tillsammans med familj och vänner. Dessutom tycker vi att hamburgare och fotboll passar bra ihop. Välkommen in till McDonald’s och heja fram ditt favoritlandslag i fotbolls-EM, säger Staffan Ekstam, ansvarig för menyutveckling på McDonald’s Sverige.

Grand Big Mac och Chicken Big Mac finns på McDonald’s meny från den 14 juni och till den 8 augusti.

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Över 92 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med mer än 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Vi samarbetar med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och 1000 svenska bönder. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på TwitterFacebook och Instagram.