Johan Jureskog och McDonald’s gör gourmetburgare för alla

Gourmetburgare har varit ett framgångsrecept för McDonald’s i Sverige. Tidigare i år introducerade McDonald’s gourmetburgare på menyn för första gången. Intresset var stort och försäljningen över förväntan. Nu fortsätter Sveriges största restaurangkedja sin satsning tillsammans med kocken Johan Jureskog.

Från två till över 200 restauranger. Krögaren Johan Jureskog driver idag två av Stockholms mest uppskattade restauranger; Rolfs Kök och AG. Nu ska Johan Jureskog arbeta med McDonald’s alla restauranger i Sverige för att sprida matglädje och kunskap om matlagning.

– Jag delar McDonald’s passion för hamburgare och är själv ett stort McDonald’s-fan. Tidigare har jag suttit i juryn för McDonald’s hamburgertävling, men det ska bli roligt att från och med nu långsiktigt få bidra med min erfarenhet kring gourmetburgare. Jag ser fram emot att engagera och inspirera McDonald’s medarbetare kring råvaror och matlagning, säger Johan Jureskog.

McDonald’s arbetar ständigt med att utveckla menyn. Under våren introducerade restaurangkedjan gourmetburgare på menyn och de har varit mycket omtyckta bland gästerna. Det nya samarbetet innebär att McDonald’s och Johan Jureskog tillsammans ska ta fram nya smakkombinationer och hitta nya recept med fokus på gourmetburgare för att utveckla menyn ytterligare. Med över 400 000 gäster om dagen på över 200 restauranger från norr till söder, blir gourmet tillgängligt för alla.

– Vi är glada över att ingå samarbete med Johan Jureskog. Han har, liksom vi, en genuin kärlek till hamburgare – allt från att noggrant välja råvaror, hur den byggs till hur den smakar. Vår satsning på gourmethamburgare har tagits emot över förväntan och det ska bli spännande att tillsammans med Johan Jureskog fortsätta den utvecklingen, säger Olli Kilpi, VD McDonald’s Sverige.

Bilder för nedladdning finns på Flickr

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Över 92 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med mer än 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Vi samarbetar med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och 1000 svenska bönder. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.