McDonald’s Norden planerar historisk expansion - ambitionen är att växa med 100 restauranger på 5 år

Ett år efter att ha tagit över som developmental licensee för McDonald’s i Sverige, Norge, Danmark och Finland, planerar Guy Hands och hans team nu en betydande expansion av antalet restauranger i Norden - 100 nya restauranger i Norden under de närmaste fem åren och 200 på 10 år.

McDonald’s i Norden står inför en betydande expansion de kommande åren. Guy Hands och hans team har tillbringat det första året med att lära känna marknaderna, företaget och franchisetagarna. Med den nya koncernchefen Christer Åberg nu på plats, är de redo att accelerera sina expansionsplaner.

"Vi ser stor tillväxtpotential på alla fyra marknaderna, med god tillväxt i alla länder", säger Christer Åberg koncernchef på McDonald's Norden. "Under de kommande åren kommer vi att göra betydande investeringar för att ta till vara på marknadspotentialen. Vi serverar 150 miljoner gäster om året och visionen är att nå 200 miljoner per år i Norden".

Sverige, som den största marknaden i gruppen, kommer att få en betydande del av de kommande nyöppningarna, något som även innebär fler arbetstillfällen. På de fyra marknaderna skapas uppemot 5000 nya jobb genom den planerade expansionen. Som en betydande arbetsgivare för ungdomar innebär det att tusentals unga i hela Norden får möjlighet att utveckla viktiga färdigheter och erfarenheter.

Företaget investerar också tillsammans med franchisetagarna för att uppgradera befintliga restauranger. Förbättringarna av restaurangupplevelsen innebär att gästerna kan beställa vid digitala kiosker, nya kök för tillagning ”på beställning” och en förbättrad service, inklusive bordsservering. Dessa förändringar har mottagits mycket väl av gästerna. Under våren kommer McDonald’s i Sverige att börja erbjuda hemleverans, vilket gör det ännu enklare och bekvämare för gästerna.

"Gästernas förväntningar förändras och vi utvecklas med våra gäster för att erbjuda en relevant och modern upplevelse. Vi började nyligen med bordsservering, något som gästerna verkligen uppskattat. Nästa steg är att erbjuda våra gäster möjlighet till hemleverans, vilket gör McDonald’s i Sverige ännu mer tillgängligt och samtida”, säger Thomas Kelly, VD på McDonald's i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Nerell, presschef McDonald‘s
presschef@se.mcd.com , tel: + 46 70 354 85 05

Om McDonald’s i Norden
McDonald’s (under Developmental Licensee Food Folk) är marknadsledande inom snabbservice restauranger i Norden och sysselsätter 20 000 personer i de fyra länderna. McDonald’s försäljning i Norden år 2017 uppgick till 1,2 miljarder euro. Det finns för närvarande cirka 430 McDonald’s restauranger i Norden. 210 i Sverige, 88 i Danmark, 70 i Norge och 65 i Finland. Läs mer på www.McDonalds.se, www.McDonalds.dk, www.McDonalds.fi, www.McDonalds.no eller följ oss på Facebook och Instagram.