McDonald’s testar en ny vegoburgare på Södermalm i Stockholm

McDonald’s restauranger på Södermalm är först i världen med att testa den nya vegoburgaren Veggie El Maco. Den kommer att finnas på deras meny från den 29 december och fem veckor framåt. Den nya vegoburgaren passar matgästerna som vill göra ett medvetet val och ibland vill äta mer vegetariskt.

I Sverige finns ett ökat intresse för att äta som en så kallad flexitarian, vilket handlar om att medvetet välja bort kött någon gång i vecka och istället välja vegetariska alternativ. Utifrån det allt större intresset för medvetna val vill McDonald’s Sverige testa en helt nya vegoburgare under en begränsad period på fem restauranger.

- Vi lyssnar på våra gäster och jobbar hela tiden med att utveckla vår redan breda meny. Jag tycker därför att det är extra roligt att under en testperiod erbjuda Veggie El Maco till gästerna på mina restauranger. Det är inte en burgare bara för vegetarianer utan för den medvetna gästen som aktivt väljer att inte äta kött vissa dagar. Dessutom är det en riktigt god vegoburgare med utvalda ingredienser av hög kvalitet, säger André Singh, franchisetagare till McDonald’s Sverige.

El Maco har under många år varit en av McDonald’s mest populära hamburgare. Den mexikoinspirerade burgaren ska nu testas i en vegetarisk version. Veggie El Maco är en kryddig och smakrik bönburgare, som är en blandning av canellinibönor, kidneybönor, lök, morötter och grön paprika. Den kommer i ett nyrostat bröd med sesamfrön och toppas med krispig sallad, tomatskiva och smakrik Cheddarsmältost. Det som gör den till en El Maco-burgare är den speciella salsasåsen och den krämiga Sour Cream & Chive-såsen.

Enligt en nyligen genomförd undersökning bland cirka 1500 personer i Sverige är det många som definierar sig som ”flexitarian”. Det är en av fem som svarar att de äter vegetariskt regelbundet utan att vara vegetarianer eller veganer. En fjärdedel skulle vilja äta vegetarisk oftare och det är 10 procent som medvetet väljer bort kött. Undersökningen visar också att det är 54 procent i Sverige som äter eller vill äta mer vegetariskt.

Veggie El Maco finns på menyn från den 29 december 2015 till 8 februari 2016 på McDonald’s-restaurangerna; Slussen, Götgatan, Hornsgatan, Folkungagatan och Liljeholmen.

Om undersökningen:
Genomförd av United Minds på uppdrag av McDonald’s Sverige bland svensk allmänhet i åldrarna 18 till 80 år. Totalt 1.501 intervjuer genomfördes under perioden 2 oktober till 7 oktober 2015. Svaren insamlades i representativa kvoter med avseende på kön, ålder och region. Datainsamlingen skedde via digitala enkäter, distribuerade via e-post.

Med ca 220 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Över 92 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Vi har en bred meny med mer än 400 olika måltidskombinationer och serverar bara mat av högsta kvalité med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Vi samarbetar med LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och 1000 svenska bönder. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på TwitterFacebook och Instagram.