McVegan – en ny Donkenklassiker

Nu har McVegan funnits på McDonald’s meny i en dryg månad, och burgaren har redan blivit en av favoriterna på menyn. Över 150 000 McVegan har sålts sedan starten, och störst popularitet verkar den ha i storstäderna.

Många svenskar jublade när McDonald´s välkomnade sin första, helt veganska burgare på menyn i slutet av 2017 - nykomlingen McVegan. På bara en dryg månad har den blivit en stor favorit och hittills har det sålts över 150 000 McVegan, vilket är långt fler än estimerat vid lanseringen den 28 december.

- Vi arbetar ständigt för att utveckla vår meny och möta våra gästers förväntningar. Att allt fler väljer en mer växtbaserad kost är en stark trend och som stor aktör inom restaurangbranschen var det en självklarhet för oss att utveckla vår meny med ett gott veganskt alternativ, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy på McDonald’s.

Hittills har McVegan sålt bäst i storstäderna, och populärast har den varit på Södermalm i Stockholm. Med på topp 15-listan finns ett urval av restauranger lokaliserade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.

- McVegan är här för att stanna. Vi ser den inte bara som ett alternativ till våra kött, kyckling-och fiskburgare, utan som ett självklart tillskott på menyn som ska kunna tilltala alla, oavsett om man är vegan eller inte, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy på McDonald’s.

McVegan togs fram i samarbete med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige. Den består av sojaprotein, solmogna tomater, inlagd gurka, färsk lök, ketchup, senap, sallad och en äggfri McFeast-sås. McVegan är en del av menykonceptet DonkenMeals där gästerna erbjuds en hel meny för 49 kronor.

Bilder för nedladdning på

Henrik Nerell, Presschef på McDonald’s Sverige
media@se.mcd.com08-740 85 05

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på FacebookInstagram och Twitter