Nu startar repövning på McDonald’s

Efter den uppmärksammade kampanjen ”Gör Donken”, som bygger på en inspirationsrapport om sammanhållningen, jobben och integrationen, tar McDonald’s nu nästa steg och genomför repövningar på ett 20-tal av McDonald’s restauranger runt om i Sverige. Under repövningarna kommer före detta medarbetare få möjlighet att återuppleva den omtalade McDonald’s-gemenskapen, samtidigt som de får träffa dagens medarbetare och berätta om sin resa och vad de lärde sig på Donken.

McDonald’s är, med runt 12 000 anställda, Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare, och anställer årligen mellan tre och fyra tusen personer. Sedan McDonald’s öppnade i Sverige 1973 har över 150 000 personer ”gjort Donken”. I en rapport som togs fram under 2017 visade det sig att ett jobb på McDonald’s utvecklar färdigheter såsom ledarskap, självdisciplin och samarbetsförmåga – samma egenskaper som ”lumpen” utvecklar, enligt Försvarsmaktens enkäter.

Med den bakgrunden har McDonald’s uppmanat före detta medarbetare att komma tillbaka och göra repövning. Under hösten och början av 2018 är målsättningen att 100 tidigare anställda återvänder till McDonald’s. Hittills har intresset varit stort.

– Ett jobb på McDonald's är för många det första riktiga jobbet man har i livet. Oftast minns man tiden på våra restauranger med värme, mycket tack vare den mångkulturella miljön, gemenskapen och den starka lagandan. Man minns också det tidvis hårda jobbet samt hur man gavs möjlighet att klättra i graderna. Att så många vill komma tillbaka för att återuppleva sin gamla arbetsplats och dela med sig av sina erfarenheter tror jag betyder att vi gjorde en skillnad, där i övergången mellan ungdom och vuxenlivet, säger Susanne Rydjer, Svenska McDonald’s.

Frida Lundqvist och Petra Ohlsson är två av de tidigare medarbetarna som har anmält sig till en repövning på McDonald’s. För båda var det självklart att anmäla sig till repövning, för att prata om vilken roll McDonald’s har spelat i deras fortsatta karriär och liv. För både Petra och Frida var McDonald’s deras första arbetsplats och båda är stolta för att komma tillbaka och göra ett pass i restaurang.

– Jag älskar det McDonald’s gör. De erbjuder en arbetsplats för alla ungdomar oavsett bakgrund och erfarenhet. Att få möjlighet att få uppleva McDonald’s-gemenskapen igen är en ära, och 20 år senare känner jag mig stolt att få komma tillbaka och köra ett pass i köket, säger Petra Ohlsson, tidigare McDonald’s medarbetare, och som idag arbetar som Office Manager på ett finansföretag.

– Jag ser fram emot att få återvända till McDonald’s och återuppleva den gemenskap som finns på restaurangen. Att man utvecklas på McDonald’s tror jag handlar otroligt mycket om den fina relationen man har till sina arbetskamrater. Man har helt enkelt roligt samtidigt som man jobbar och lär sig nya saker, säger Frida Lundqvist, tidigare medarbetare på McDonald’s, som idag arbetar med kundtjänst.

www.gordonken.se
Bilder för nedladdning på Flickr

Mer information:
Är du intresserad av mer information om när och var repövningarna genomförs?
Maila media@se.mcd.com

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på www.mcdonalds.se eller följ oss på FacebookInstagram och Twitter