Bioteknik nytt område för Meda

Bioteknik - nytt område för Meda Meda AB har tecknat en avsiktsförklaring om att ingå samarbete med Immunomedics Europe, Holland, gällande produkter för diagnostik och behandling av cancer och infektionssjukdomar. Samarbetet avser marknadsföring och försäljning för marknaderna i Norden och Baltikum. Försäljning av de två första produkterna beräknas påbörjas i juni 1999. Det är Leukoscan för diagnostik av beninfektioner och CEA-Scan för diagnostik av cancer i tjocktarm och ändtarm. Ytterligare fem till sju produkter beräknas lanseras de närmaste tre åren. - Immunomedics har en intressant utveckling av högteknologiska produkter för diagnostik och behandling av sjukdomar, där det medicinska behovet är mycket stort. Samarbetet innebär att Meda tar första steget in i bioteknikområdet och utgör ett mycket intressant komplement till nuvarande verksamhet, säger Göran Pettersson, VD i Meda AB. Immunomedics är ett bioteknikföretag som utvecklar, tillverkar och marknadsför produkter för diagnos och behandling av cancer och infektionssjukdomar. Företagets teknologi bygger på specifika antikroppar och antikroppsfragment som är utvecklade för att leverera radioisotoper och kemoterapeutiska substanser specifikt till tumörer och infektionsområden. För ytterligare information kontakta Göran Pettersson, VD Telefon 031-701 28 01 eller 070-445 03 01 Annette Johansson, Telefon 031-701 29 04 eller 070-445 03 00 Informationschef Meda utvecklar lönsamma affärsrelationer i Norden och Baltikum i samarbete med internationellt verksamma producenter inom läkemedel, nutrition och medicinteknik. Med stor branschkännedom och kompetens inom marknadsföring och försäljning tillför vi hälso- och sjukvården nyttigheter samtidigt som vi främjar vår och våra partners utveckling och tillväxt. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/19/19990519BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/19/19990519BIT00290/bit0002.pdf