Meda etablerar samarbete för Elestrin i USA

Meda har ingått ett marknadsföringsavtal med Mission Pharmacal, ett bolag som är verksamt inom kvinnosjukdomar, för Medas produkt Elestrin för topikal östrogenersättning.

Elestrin förvärvades 2012 från Jazz Pharmaceuticals och har visat god tillväxt sedan dess. Samarbetet kommer att säkerställa tillgång till resurser och fortsatt tillväxt för Elestrin i samband med att Meda ökar sitt fokus på allergi- och astmaområdet i USA.

"Genom detta samarbete optimerar vi försäljningsinsatserna för Elestrin samtidigt som vi kan öka fokus på allergi- och astmaområdet”, säger Dr. Jörg-Thomas Dierks, VD Meda AB.

Vid eventuella frågor, kontakta:

Paula Treutiger, Investor Relations                                   tel: 0733-666 599
paula.treutiger@meda.se

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharma företag. Medas produkter säljs i drygt 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i fler än 55 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Stock Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.

Denna pressrelease utgör inte ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier i Meda. Denna pressrelease innehåller även vissa framåtblickande uttalanden med avseende på vissa framtida händelser, planer och Medas möjliga finansiella utveckling. Framåtblickande uttalanden kan urskiljas genom att de inte uteslutande avser historiska eller aktuella fakta och kan ibland innefatta orden ’’kan’’, ’’ska’’, ”har för avsikt att’’, ’’förväntas’’, ’’beräknas’’, ’’uppskattas’’, ’’föresätts’’, ”planeras”, ”prognostiseras, ’’’tros’’ eller jämförbara uttryck. Dessa framåtblickande uttalanden avspeglar ledningens syn på framtida händelser vid den tidpunkt uttalandena görs, men görs med förbehåll för en mängd olika risker och osäkerhetsmoment. Om sådana risker eller osäkerhetsmoment förverkligas kan Medas resultat påverkas väsentligt. Riskerna och osäkerhetsmomenten inkluderar, men är inte begränsade till, risker förknippade med osäkerhet kring läkemedelsforskning och produktutveckling, tillverkning och kommersialisering, inverkan av konkurrerande produkter, patent, rättsliga utmaningar, statliga regleringar och godkännanden, Medas förmåga att säkra nya produkter för kommersialisering och/eller utveckling samt andra risker och osäkerhetsmoment som från tid till annan framgår av Medas kvartals- eller årsrapporter, prospekt eller pressmeddelanden. Åhörare och läsare uppmanas notera att inget framåtblickande uttalande utgör någon garanti för framtida resultat och att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som beskrivs i det framåtblickande uttalandet. Meda har inte någon avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden.