Meda förvärvar Cyklokapron och Cyklo-F

Meda förvärvar Cyklokapron och Cyklo-F Meda har idag tecknat ett avtal med det belgiska läkemedelsföretaget Omega Pharma om förvärv av de europeiska rättigheterna för produkterna Cyklokapron och Cyklo-F i tablettform. Omega Pharma förvärvade nyligen produkterna som en del av en större portfölj från amerikanska Pfizer. Genom förvärvet tar Meda över läkemedelsregistreringar och varumärken i hela Europa till en köpeskilling av 14 miljoner Euro som finansieras genom banklån och eget kassaflöde. Produkterna är väletablerade och används vid ökad fibrinolys eller fibrinogenolys med blödning eller blödningsrisk, menorragi och hereditärt angioneurotiskt ödem. Omsättningen i Europa uppgår till ca 6,5 miljoner Euro på årsbasis. Försäljningen sker till ca 80% på Medas högprioriterade marknader Storbritannien, Norden och Tyskland. Bruttomarginalen ligger i linje med Medas affärsområde Pharma. Förvärvet är ett led i Medas strävan att stärka produktportföljen och förväntas bidra positivt till Medas vinst. " We are glad to co-operate with Meda in this deal since the actual products are mostly prescription drugs and Omega is focusing on the OTC market" says Marc Coucke, CEO Omega Pharma. "The Cyklokapron range of products fits extremely well with both our therapy orientation and our priority markets. We look forward to co-operate with Omega in the future" says Anders Lönner, CEO Meda. __________________________________________________________________________________________ För mer information kontakta: Meda AB Anders Lönner, VD tel. +46 8 630 19 00 MEDA AB (publ) - Meda marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel och medicinteknisk utrustning i ca 25 länder. Meda är etablerat med egna dotterbolag i Norden, Storbritannien, Tyskland och Baltikum. Meda är noterat på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040702BIT21340/wkr0001.pdf