Meda förvärvar patenträttigheter från Karolinska Innovation AB

Meda förvärvar patenträttigheter från Karolinska Innovation AB Meda har träffat avtal med Karolinska Innovations AB om förvärv av ett antal patent baserade på Professor Lars Burmans upptäckter att toxinproduktionen orsakad av bakterien Clostridium difficile kan nedregleras. Detta öppnar nya möjligheter att behandla och även förebygga ett potentiellt livshotande diarrétillstånd utan att använda antibiotika. I EU och i USA beräknas två miljoner patienter drabbas årligen. Den enda nu tillgängliga behandlingen består av antibiotika i form av metronidazol eller vancomycin. Förutom problem med resistensutveckling ger denna behandling ej effekt på vissa patienter. Därför behövs nya behandlingsformer utvecklas för behandling och profylax av detta allvarliga tillstånd. "Vi är mycket glada för detta samarbete som öppnar en långsiktigt stor potential för Meda. Det stämmer väl in med vår prioritering av mage-tarm området. Meda kommer att söka samarbete med läkemedelsbolag ibland annat USA och Japan för att utveckla projektet till dess fulla potential" säger Anders Lönner VD för Meda. "Detta är ett mycket innovativt och intressant projekt med stor potential. Det är också mycket glädjande att ett svenskt läkemedelsföretag får möjlighet att leda utvecklingen" säger Conny Bogentoft, VD för Karolinska Innovations AB. För ytterligare information, kontakta: Anders Lönner, koncernchef tel. +46 8 630 19 00 Bernt Everts, medicinsk chef tel. +46 8 630 19 00 Meda AB (publ) - Det svenska specialty pharmaföretaget är noterat på Stockholmsbörsen. Meda marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel samt medicintekniska produkter i Norden, Baltikum och England. Karolinska Innovations (KIAB) investerar i lovande upptäckter från Karolinska Institutet. KIAB finasierar och driver de första stegen i den kommersiella utvecklingen från akademisk forskning till nya produkter och terapier för den globala marknaden. Under de senaste två åren har KIAB bildat, och säkrat extern finansiering till 10 nya biotech-bolag samt tecknat 10 licensavtal med internationella Pharma- och Biotech- företag. KIAB ägs till 100% av Karolinska Institutet Holding AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00400/wkr0002.pdf