Nytt läkemedel godkänt för behandling av alkoholberoende

Nytt läkemedel godkänt för behandling av alkoholberoende Läkemedelsverket har godkänt REVIA (naltrexon) som en del i ett behandlingsprogram mot alkoholberoende. REVIA är ett läkemedel som verkar genom att blockera opioidreceptorer i hjärnan. Därigenom ökar kontrollen av alkoholkonsumtion och suget efter alkohol minskar. Alkoholism är ett stort folkhälsoproblem och uppskattningsvis 300 000 människor i Sverige har ett alkoholberoende. Hög alkoholkonsumtion får både fysiska, psykiska och sociala konsekvenser. En studie 1 på REVIA har genomförts på 10 svenska sjukhus. Ansvarig för studien vid Karolinska Sjukhuset är Stefan Borg, docent och chefsöverläkare vid Beroendecentrum Nord. - Den studie som genomförts visar att REVIA , i kombination med återfallsförebyggande behandling, minskar såväl antalet dagar med hög alkoholkonsumtion som risken för återfall, säger Stefan Borg. För ytterligare information kontakta: Staffan Thunell, Marknadschef Meda AB Telefon 08-630 19 00 eller 0709-58 35 40 Leif Sparre Hermann, Medicinsk Chef Meda AB Telefon 070-445 03 20 Meda AB marknadsför receptbelagda och receptfria läkemedel, medicinteknik och nutrition i Norden och Baltikum. Företaget omsätter omkring 800 miljoner kronor årligen. 1 Ref. Balldin J, Berglund M, Borg S, Månsson M, Bendtsen P, Franck J, Gustafsson L, Halldin J, Nilsson L-H, Stolt G, Willander A. A 6-months controlled naltrexone study: Combined effect with cognitive behavioral therapy in outpatient treatment of alcohol dependence. Data on file. För ytterligare information om den svenska studien på REVIA, kontakta docent Stefan Borg, Beroendecentrum Nord, Box 125 60, 102 29 Stockholm. Tel 08-672 14 50, Fax 08-672 19 12. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00720/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00720/bit0002.pdf