Valberedningens förslag till styrelse

Medas valberedning föreslår att Guido Oelkers och Martin Svalstedt väljs in som nya styrelseledamoter samt att Martin Svalstedt utses till ny styrelseordförande. Valberedningen föreslår också omval av Peter Claesson, Peter von Ehrenheim, Marianne Hamilton, Tuve Johannesson, Karen Sörensen och Lars Westerberg till styrelsen. Tidigare vd och styrelseledamoten Anders Lönner lämnade styrelsen i samband med att han avgick som vd och nuvarande styrelseordföranden Bert Åke Eriksson har meddelat att han inte står till förfogande för omval.

Guido Oelkers är för närvarande vd för BSN Group, Hamburg. Han har tidigare bl a varit vd för Gambro AB samt haft flera internationella uppdrag. Guido Oelkers har en PhD i strategisk management.

Martin Svalstedt är för närvarande vd för Stena sfärens investmentbolag Adactum AB samt styrelseordförande i Gunnebo AB och Ballingslöv AB. Martin Svalstedt är civilekonom.

Valberedningen inför årsstämman 2014 har utgjorts av Evert Carlsson (Swedbank Robur Fonder), Lars Backsell (B&E Participation AB), Anders Oscarsson (AMF Fonder), Bert Åke Eriksson (Medas styrelseordförande) och Karl-Magnus Sjölin (Stena Sessan).

Valberedningens övriga förslag beträffande stämmoordföranden, arvoden och hur valberedningen skall utses kommer att läggas ut på hemsidan samt offentliggöras i kallelsen till årsstämman.

Medas Årsstämma kommer att hållas den 7 maj 2014 kl. 17.00 hos Meda AB, Pipers väg 2A, Solna.

Vid eventuella frågor, kontakta:

Paula Treutiger, Investor Relations
tel: 0733-666 599
paula.treutiger@meda.se

Karl-Magnus Sjölin, Valberedningens ordförande
tel: 031-774 35 35

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharmaföretag. Medas produkter säljs i drygt 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i fler än 55 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Stock Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt speciality pharmaföretag. Medas produkter säljs i drygt 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i fler än 55 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Stock Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.