Årsstämma 28 augusti 2015

MedCaps årsstämma hölls den 28 augusti 2015 i bolagets lokaler i Stockholm.

Stämman beslutade, i enlighet med det förslag som framlagts, att omvälja Thomas Axelsson, Anders Hansen, Kristina Patek, Erika Söderberg Johnson ochHenrik Blomquist samt om nyval av Michael Berg. Michael Berg utsågs till ordförande.

Om Michael Berg:

Tidigare VD för Polygon AB, VD ArjoHuntleigh, Executive VP Getinge Group, VD Alto Europe, samt chefspositioner i Superfos Packaging och Tetra Pak Group. Övriga uppdrag: Triton Industry Advisory Board, styrelseordförande i Stille AB, samt styrelseledamot i Human Care AB och Michael Berg Management AB.

Stämman beslutade att ett arvode om 750 000 kronor skall utgå till styrelsens ledamöter för tiden intill utgången av nästa årsstämma. Styrelsens ordförande skall erhålla 300 000 kronor och styrelsens ledamöter skall erhålla 80 000 kronor vardera. 50 000 kronor skall fördelas av ordförande till ledamöter som deltar i utskottsarbete.

Det beslutades att välja Öhrlings Pricewaterhouse Coopers AB som revisor med Johan Engstam som huvudansvarig revisor samt att arvode till revisorn skall utgå enligt godkänd räkning.

Bolagets resultat- och balansräkning för moderbolaget respektive koncernen fastställdes och styrelseledamöterna och verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014/2015.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att längst intill bolagets årsstämma 2016 besluta om nyemission av aktier i bolaget. Sådan emission skall kunna innebära avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier med högst 13 000 000 aktier, vilket motsvarar ca 10 % av samtliga aktier i bolaget per dagen för denna kallelse.

Stämman fattade beslut om att inrätta ett optionsprogram med överlåtelse till befintliga och framtida ledande befattningshavare, medlemmar av styrelsen och anställda i bolaget, innefattande högst 5 000 000 teckningsoptioner med rätt att förvärva aktier i MedCap AB. Ökningen av bolagets aktiekapital kommer vid full nyteckning med stöd av samtliga optionsrätter att bli högst 200 000 kronor.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att längst intill bolagets årsstämma 2016 besluta om återköp av aktier i bolaget förutsatt att bolagets aktie upptas för handel på Nasdaq Stockholm. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen och maximalt uppgå till motsvarande 10 % av bolagets utestående aktier.

Stämman fattade beslut om ersättningsprinciper för ledande befattningshavare samt om valberedning och instruktion till valberedningen.

Karl Tobieson, verkställande direktör,

Telefon +46 8 34 71 10, mobil +46 709 35 85 74,

e-post karl.tobieson@medcap.se

MedCap är en marknadsnoteradinvesteringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoteradelife science bolag för marknadens aktörer.

MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. CertifiedAdviser är Remium, www.remium.se.

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.