Årsstämma 4 september 2017

MedCaps årsstämma hölls den 4 september 2017 på IVA Konferenscenter i Stockholm.

Stämman beslutade, i enlighet med det förslag som framlagts, att välja Michael Berg, Anders Hansen, Henrik Blomquist, Henrik Stenqvist samt Renée Aguiar-Lucander. Michael Berg utsågs till ordförande.

Stämman beslutade att ett arvode om 670 000 kronor skall utgå till styrelsens ledamöter för tiden intill utgången av nästa årsstämma. Styrelsens ordförande skall erhålla 300 000 kronor och styrelsens ledamöter skall erhålla 80 000 kronor vardera samt 30 000 kronor i arvode till revisionsutskottets ordförande och 10 000 till ledamöter som deltar i revisionskommitténs arbete. Arvode till styrelseledamot ska få faktureras efter överenskommelse med MedCap, förutsatt att rådande lagstiftning så tillåter, genom bolag. Det fakturerade arvodet ska bestämmas så att kostnadsneutralitet för MedCap åstadkoms.

Det beslutades att välja Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som revisor med Johan Engstam som huvudansvarig revisor samt att arvode till revisorn skall utgå enligt godkänd räkning.

Bolagets resultat- och balansräkning för moderbolaget respektive koncernen fastställdes och styrelseledamöterna och verkställande direktörerna beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2016/2017.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att längst intill bolagets årsstämma 2018 besluta om nyemission av aktier i bolaget. Sådan emission skall kunna innebära avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt att teckna nya aktier. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av antalet aktier med högst 10% vilket motsvarar cirka 1,34 miljoner aktier i bolaget.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att längst intill bolagets årsstämma 2018 besluta om återköp av aktier i bolaget. Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen och maximalt uppgå till motsvarande 10 % av bolagets utestående aktier.

Vidare beslutade stämman om ändring av bolagsordningen så att bolagsstämma ska kunna hållas i Stockholm eller Solna samt att bolagets räkenskapsår ändras till den 1 januari – 31 december. Beslutet medför en förkortning av innevarande räkenskapsår till att avse perioden 1 maj 2017 – 31 december 2017. Årsstämman för 2018 kommer därmed att hållas senast den 30 juni 2018.

Stämman fattade beslut om ersättningsprinciper för ledande befattningshavare samt om valberedning och instruktion till valberedningen.

MedCap handlas under symbolen MCAP på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.