Fortsatt stark försäljningsutveckling under första kvartalet

Första kvartalet

• Koncernens nettoomsättning för perioden uppgick till 238 171 (181 865) KSEK. Exklusive Pharma Trading var koncernens nettoomsättning 127 853 (92 865), en ökning med nästan 38 procent
  • Koncernens rörelseresultat före av- och nedskrivningar uppgick till 9 716 (9 688) KSEK. Exklusive Pharma Trading var rörelseresultatet före av- och nedskrivningar 10 447 (7 054), en ökning med drygt 48 procent
  • Rörelsemarginal före av- och nedskrivningar uppgick till 3,9 (5,3) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 472 (2 751) KSEK
  • Koncernens resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,00 (0,02) SEK
  • Periodens kassaflöde var -5 012 (-2 455) KSEK

MedCaps omsättning och resultat i sammandrag

Första kvartalet Helåret 2015/2016
2016/2017 2015/2016
Nettoomsättning (KSEK) 238 171 181 865 816 918
Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (KSEK) 9 716 9 688 55 310
Rörelsemarginal före av- och nedskrivningar 4,1% 5,3% 6,8%
Vinst per aktie (SEK) 0,00 0,02 0,15

VD ordet

Under årets första kvartal uppvisade MedCap fortsatt stark tillväxt. Försäljningen ökade framförallt inom Unimedic, där affärsområdena Specialty Pharma och Pharma Trading växte starkt. Resultatet ökade endast marginellt, som en effekt av en lager-nedskrivning inom Pharma Trading motsvarande 3,8 MSEK. Engångs nedskrivningen beror på att Läkemedelsverket med kort varsel förtydligat tillämpningen av rådande regelverk vilket påverkar export möjligheterna av läkemedel från Sverige negativt. Förtydligandet förväntas dock inte ge ytterligare finansiella effekter framgent.  Verksamheterna exklusive Pharma Trading ökade resultatet med drygt 48 procent och hade en marginal på drygt 8 procent. Lönsamheten var god inom flertalet av koncernens verksamheter, delvis som en följd av att försäljningen av tjänster och produkter med högre marginal ökade. På rullande tolv månaders basis närmar vi oss delmålet om tio procents vinstmarginal.” Karl Tobieson, VD

Denna information är sådan information som MedCap AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads-missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 september 2016 kl. 06.30 CET.

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer.

MedCap handlas under symbolen MCAP på Nasdaq OMX Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.