• MedCap AB/

Inpac har genomfört flytt av Scandinavian Nutrients verksamhet från Strängnäs till Lund

Inpac, ett bolag inom MedCap (publ) koncernen, tecknade den 21 juni 2017 avtal om att överta vissa produktionstillgångar samt produktion av hälsokost och kosttillskottsprodukter från Scandinavian Nutrients AB. Transaktionen har ett stort strategiskt värde för Inpac då det etablerar bolaget som en ledande aktör inom marknaden för kosttillskott. Dessutom innebär transaktionen stora möjligheter att bredda utbudet av produkter och kringerbjudanden till bolagets befintliga och framtida kunder.

Som en del av övertagandet fattades beslut om att flytta den från Scandinavian Nutrients förvärvade verksamheten i Strängnäs till Inpacs produktionsanläggning i Lund. Flytten, som tidigare förväntats vara genomförd i slutet av 2017 har gått snabbare än förväntat och slutfördes redan per den 11 september 2017. Därmed har Inpac övertagit fullt ansvar för produktion och kundleveranser gentemot befintliga och nya kunder i den förvärvade verksamheten.

"Efter en intensiv integrationsperiod är vi nu redo att påbörja leveranser från Inpac till Scandinavian Nutrients kunder. Vi ser fram emot att få utveckla samarbetet med befintliga och nya kunder inom protein- och kosttillskottsprodukter.", säger Peter Thulin, VD Inpac

Under 2016 omsatte Scandinavian Nutrients cirka 46 MSEK och genererade en bruttovinst om cirka 16 MSEK. Förvärvet finansieras med befintligt kassa- och kreditutrymme och de förvärvade tillgångarna förväntas resultera i en positiv påverkan på Inpacs rörelseresultat under innevarande verksamhetsår.

MedCap handlas under symbolen MCAP på NASDAQ OMX Stockholm. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se.