Läkemedelsverket godkänner Efedrin Unimedic som ett registrerat läkemedel i Sverige

Läkemedelsverket har idag meddelat att man godkänt Efedrin Unimedic 5 mg/ml injektionsvätska som ett registrerat läkemedel i Sverige. Beslutet gäller från och med 29 maj 2018.

”Detta är ett viktigt tillskott i behandlingen av blodtrycksreglering vid narkos och dosen är anpassad efter de nordiska terapitraditionerna. Att få tillgång till Efedrin i denna formulering som ett registrerat läkemedel ökar tillgängligheten för klinikerna.” säker Karl Tobieson, VD MedCap AB (publ).

Efedrin 5 mg/ml har sedan många år tillverkats och tillhandahålls som ett extempore läkemedel av Unimedic i Matfors. Detta är en unik styrka bättre anpassad för den nordiska terapitraditionen. Användningen av Efedrin är idag en standardbehandling för att reglera blodtrycket under anestesi.

Efedrin 5 mg / ml är det fjärde läkemedlet som Unimedic har konverterat från extempore till registrerat läkemedel. Sedan tidigare har Fenylefrin, Prednisolon klysma och Oxibutynin konverterats från extempore till registrerat läkemedel.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 maj 2018 kl 08:30 CEST