• MedCap AB/

Unimedic Pharmas produkt Fenylefrin Unimedic är nu godkänt som läkemedel av Läkemedelsverket i Sverige

Unimedic Pharma har utvecklat ett nytt läkemedel Fenylefrin Unimedic som nu har godkänts av Läkemedelsverket i Sverige. Produkten har tidigare varit ett extemporeläkemedel.

FENYLEFRIN UNIMEDIC används för att behandla lågt blodtryck som kan uppkomma vid olika typer av narkos och ingår nu i Unimedic Pharmas satsning på intensivvårds- och akutläkemedel. Fenylefrin är en potent och selektiv vasokonstriktor som verkar specifikt på alfa-1-adrenerga receptorer.

Produkten kommer att marknadsföras av Unimedic Pharma i Norden med start i Sverige i april 2015 och resten av Norden under 2016. För resten av EU bedöms produkten kunna utlicenseras till partners med start under 2016. Marknaden i Sverige för Fenylefrin är cirka 17 MSEK/år. Godkännandet av produkten kommer inte att påverka innevarande finansiella års resultat, men förväntas påverka nästkommande års resultat positivt.

-          Vi är självklart glada att registreringen av Fenylefrin nu är klar. Fenylefrin ligger helt i linje med vår strategi att utveckla produkter från Extempore och Licensprodukter till att bli registrerade läkemedel. Fenylefrin är också ett utmärkt och viktigt tillskott med dess unika verkningsmekanism inom narkos- och intensivvård. Intensivvård är ett mycket prioriterat produktområde inom vårt affärsområde Specialty Pharma där vi sedan tidigare bland annat erbjuder Adrenalin och Dexametason och där vi kommer att kunna utöka med flera spännande produkter framöver, säger Christer Ahlberg Koncernchef för Unimedic Pharma.

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.