Mediaplanet förvärvar Appelberg

Report this content

Mediaplanet International har tecknat avtal om att förvärva samtliga aktier i Appelberg, en av Sveriges största leverantörer av content marketing. Säljare är Stampen Media Partner inom Stampen Media Group. Genom förvärvet skapar två starka företag ett mer heltäckande internationellt kunderbjudande och fram växer ett av de ledande content marketing-företagen i världen.

Appelberg grundades för 25 år sedan och är idag en av Sveriges största kanaloberoende helhetsleverantörer av content marketing. Mot bakgrund av en stark redaktionell tradition och en högkvalitativ produktion oavsett kanal har bolaget etablerat starka och långa kundrelationer med flera av Nordens största företag, ofta med internationell verksamhet. Under 2013 hade Appelberg en omsättning på cirka 75 Mkr och 55 medarbetare.

Förvärvet är av stor strategisk betydelse för Mediaplanet som avser att fortsätta driva marknaden för värdeskapande content marketing. Mediaplanet bedömer att förvärvet kommer att generera synergier, framför allt genom en kombination av bolagens respektive erbjudanden och plattformar. Det innefattar bland annat Appelbergs digitala kapacitet och kvalitativa helhetslösningar som kan realiseras i Mediaplanets globala närvaro och kontorsnätverk i 15 länder. Totalt sett kommer detta att fördjupa det internationella kunderbjudandet och bolaget får en starkare position i det nya medielandskapet.

– Med förvärvet av Appelberg tar Mediaplanet nu ett nästa naturligt steg för att utveckla sin position som kundernas förstahandsval inom content marketing. Vi var först ut på denna del av marknaden när vi grundades 2002 och har sedan dess gjort en omfattande internationell expansion. Vi ser hur otroligt snabbt online-utvecklingen går och vi vill vara med och driva denna utveckling även framöver. Appelberg ligger långt framme här samtidigt som de är en helhetsleverantör. Jag ser fram emot Appelbergs tillförda kompetens som lägger grunden för en fortsatt expansion och ett konkurrenskraftigt erbjudande, säger Richard Julin, VD i Mediaplanet International.

– Appelberg var tidigt ute med satsningar på digital utveckling och vi har idag utvecklats till en av Sveriges största kanaloberoende helhetsleverantörer av content marketing. För många av våra kunder är tryckta och online- samt sociala medier komplement till varandra, och det är också så vi ser det. Sedan ett antal år tillbaka är det dock den digitala delen av vår affär som växer snabbast och det är också här vi ser framväxten av nya spännande lösningar. Det är glädjande att vi nu får möjligheten att expandera vårt erbjudande till kunder även utanför Sverige, säger Calle Ericsson, VD för Appelberg.

Appelberg kommer att bestå som separat företag med egen ledning och bibehållet varumärke samt blir en egen resultatenhet inom Mediaplanet International.

Den kombinerade årsomsättningen uppgår till cirka 420 Mkr* och antalet medarbetare är sammantaget 380 i 15 länder. Gunnar Strömblad, som sedan 2013 är styrelseordförande i Mediaplanet International, blir nu även ledamot i Appelbergs styrelse.

– Förvärvet av Appelberg är en väldigt viktig milstolpe i Mediaplanets tillväxtstrategi. Genom sitt infrastrukturnätverk har Mediaplanet en ytterst skalbar affärsmodell som vi nu kan bygga vidare på. Mediaplanet står väl finansiellt rustat för vidare expansion där organisk tillväxt är i fokus. På lite sikt kommer vi fortsätta att utvärdera intressanta förvärvsmöjligheter, säger Gunnar Strömblad.

– Avyttringen av Appelberg är ett led i vår plan att minska vår skuldsättning och samtidigt renodla vårt ägande för att kunna förflytta fokus till våra strategiska satsningar. Vi är mycket nöjda med affären och det är med tillförsikt som vi ser att Appelberg nu får möjligheten att utvecklas vidare i en modern global miljö, säger Martin Alsander, VD för Stampen Media Group.

* Kombinerad nettoomsättning för januari-december 2013 för Mediaplanet International och Appelberg.

För ytterligare information kontakta:

Richard Julin, VD/Koncernchef Mediaplanet International +44 7534 494 362

Calle Ericsson, VD Appelberg +46 733 94 96 90

Martin Alsander, VD Stampen Media Group + 46 709 24 20 34

KORT FAKTA OM MEDIAPLANET INTERNATIONAL

Mediaplanet grundades i Stockholm 2002 och har idag 16 kontor i 15 länder på två kontinenter, vilket gör bolaget världsledande inom content marketing. Mediaplanet skapar relevant och inspirerande redaktionellt innehåll som idag finansieras av drygt 10 000 annonsörer och distribueras med ledande dagstidningar, online-sajter och genom cirka 500 egna nischade sajter. Genom att matcha rätt ämnen med rätt distributionskanaler och utforma rätt artikel för rätt målgrupp, omvandlar Mediaplanet intresse till handling och därmed läsare till kunder. Varje år gör Mediaplanet drygt tusen redaktionella produkter i print och i digitala, mobila och sociala medier.

www.mediaplanet.com

KORT FAKTA OM APPELBERG

Appelberg är en kommunikationsbyrå som varje år producerar innehåll till hundratals magasin, webbsajter, filmer, appar, nyhetsbrev och IR-kommunikation. I 25 år har Appelberg arbetat med redaktionell kommunikation eller content marketing och hjälpt sina kunder att nå fram med deras budskap. Från analys och strategi till färdig produkt. Appelberg kallar det ”smart content”. Appelberg har cirka 55 anställda och därtill ett globalt nätverk av frilanskonsulter.

www.appelberg.com

Taggar: