• MediaTek/

Nytt program underlättar utveckling av ”wearables” som intelligenta klockor och glasögon

Report this content

MediaTek lanserar MediaTek Labs (http://labs.mediatek.com), som ger utvecklare i hela världen, oavsett bakgrund och kompetens, möjlighet att skapa intelligenta ”wearables”, det vill säga bärbara och uppkopplade enheter, exempelvis intelligenta klockor, glasögon och ”internet-of-things”-relaterade enheter. Det nya programmet ger utvecklare, tillverkare och tjänsteleverantörer ett utvecklingskit för mjukvara (SDK), ett utvecklingskit för hårdvara (HDK) samt teknisk dokumentation med så väl tekniskt som affärsmässigt stöd.

“Lanseringen av MediaTek Labs gör att vi öppnar upp en ny värld av möjligheter för alla från hobbyentusiasten och studenten till den professionella utvecklaren och designern – och frigör deras kreativitet,” säger Marc Naddell, vice president på MediaTek Labs. “Vi tror att MediaTek Labs kan driva på nästa våg av konsumentenheter och appar och koppla samman miljarder ting och människor runt om i världen.”

Utvecklarprogrammet för Labs innehåller LinkIt™ Development Platform, som är baserad på MediaTek Aster (MT2502) chipset. LinkIT™ Development Platform är en av de bäst sammankopplade plattformarna med utmärkta möjligheter till integration, vilket eliminerar behov av ytterligare hårdvara för sammankopplingar. LinkIt gör det möjligt att enkelt och kostnadseffektivt att skapa intelligenta bärbara och uppkopplade enheter som drar nytta av MediaTeks beprövade reference design development modell. LinkIt-plattformen inkluderar också dessa komponenter:

• System-on-Chip (SoC)MediaTek Aster (MT2502), världens minsta kommersiella SoC för ”wearables”, samt chipsets för Wi-Fi (MT5931) och GPS (MT3332) som erbjuder en kraftfull batterisnål teknik.
  • LinkIt OS — ett avancerat och kompakt operativsystem som möjliggör kontroll av mjukvara och drar full fördel av de funktioner som finns hos Aster SoC, tillhörande chipset och olika sensorer och hårdvarutillbehör.
  • Hardware Development Kit (HDK) — HDK har först lanserats med LinkIt ONE, som är ett samdesignprojekt med Seeed Studio, och kan enkelt addera sensorer, tillbehör och Arduino Shields till LinkIt ONE och skapa fullt funktionella prototyper av enheter.
  • Software Development Kit (SDK) — Det går enkelt att migrera existerande Arduino-kod till LinkIt ONE genom att använda de APIs som tillhandahålls. Dessutom fås en rad APIs som drar nytta av LinkIt kommunikationsfunktioner såsom GSM, GPRS, Bluetooth och Wi-Fi.

För att säkerställa att utvecklare kan dra nytta av LinkIt-erbjudandet, så inkluderar MediaTeks hemsida ytterligare tjänster, såsom:

• Omfattande affärsrelaterade och teknikrelaterade översikter
  • En lösningskatalog där utvecklare kan dela information om sina enheter, applikationer och tjänster, och bli tillgängliga och kunna kopplas samman med MediaTeks kunder och partners.
  • Stödtjänster, såsom en omfattande FAQ, diskussionsforum som monitoreras av MediaTeks tekniska experter och – för utvecklare med lösningar som håller på att utvecklas inom lösningskatalogen – kostnadsfri teknisk support.

“Samtidigt som utvecklare och producenter fortfarande använder traditionella industriella komponenter för att skapa “internet-of-things”-relaterade enheter, är vi glada att med LinkIt ONE hårdvarukit, som är en del av LinkIt Developer Platform, hjälpa utvecklare och producenter att få prototyper till marknaden snabbare och enklare”, säger Eric Pan, grundare och vd för Seeed Studio.

Skapare, designers och utvecklare kan nu anmäla sig till MediaTek Labs och ladda ner en komplett serie verktyg och dokumentation på http://labs.mediatek.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Presskontakt för MediaTek i Sverige:

Felix von Stedingk, Burson-Marsteller, 076 546 12 09, Felix.vonstedingk@bm.com

Om MediaTek

MediaTek är ett halvledarföretag som är marknadsledande inom banbrytande system med chip för trådlös kommunikation och tillhörande sammankopplingar, HDTV, DVD och Blu-ray. MediaTek har tagit fram världens första åttakärniga smartphoneplattform med LTE och företagets teknik CorePilot™ som frigör kraft i flerkärniga mobilprocessorer. Med MediaTek Labs™ skapas ett globalt ekosystem som stödjer skapandet av mobila enheter, applikationer och tjänster. MediaTek vill med devisen ”Everyday Genius” få teknik att nå de breda massorna snarare än få utvalda. MediaTek (TSE:2454) har huvudkontor i Taiwan och kontor runt om i världen. Besök gärna www.mediatek.com för mer information.

Taggar: