EMISSION AV TECKNINGSOPTIONER I SCN

Styrelsen i Scandinavian Clinical Nutrition AB (publ) beslutade den 10 januari 2007, förutsatt bolagsstämmas godkännande, om nyemission av maximalt 525 000 teckningsoptioner i bolaget. Emissionen sker i form av ett incitamentsprogram för ledande befattningshavare, och syftet är bland annat att behålla och entusiasmera kompetenta medarbetare.

– För ett bolag som SCN, och särskilt i den expansionsfas vi nu befinner oss, är varje medarbetare en nyckelperson, säger bolagets VD Ulf Söderberg. Vi är beroende av att få behålla den kompetens vi har inom bolaget, men vill också kunna ge de personer som är med under bolagets uppbyggnadsperiod möjlighet till en uppsida genom att de får del i det resultat de är med och skapar.

Utöver incitamentsprogrammet har aktieägaren Anders Struksnes inkommit med ett förslag om teckningsoptioner även till ledamöterna i bolagets styrelse. Förslaget omfattar maximalt 220 000 optioner, med samma villkor som för ledningen.

Optionerna kommer att kunna utnyttjas under september månad 2008, och teckningskursen är satt till 15 kronor per aktie. För varje option som tecknas ska tecknaren erlägga en premie på 2,46 kronor.

Mer information om incitamentsprogrammet och tilläggsförslaget finns i kallelsen till bolagsstämman, som hålls den 29 januari 2007. Kallelsen i pdf-format finns som bilaga till detta pressmeddelande.

VD Ulf Söderberg, ulf.soderberg@scnutrition.se, +46 708 13 22 81

Scandinavian Clinical Nutrition AB arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Tio personer arbetar idag för bolaget, som bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Microlactin och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser, inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader.