• MedicaNatumin AB/

En stark utveckling av hudvårdserien Jabushe på den kinesiska marknaden genererar rekordorder för MedicaNatumin AB (publ)

MedicaNatumin har erhållit den största ordern i koncernens historia för Jabushe-produkter från vår exklusiva distributör på den kinesiska marknaden. Värdet av ordern uppgår till 49,8 MSEK med beräknad utleverans under andra halvåret. Produkterna kommer att produceras i vår egen produktionsanläggning i Habo.

Den positiva utvecklingen är ett resultat av de investeringar i marknadsföring som görs av vår distributör samt styrkan i Jabushevarumärket som genererar den ökande efterfrågan på marknaden.

Erin Worrall, COO & Export director ”det är fantastiskt att se resultaten av vårt nära samarbete med vår distributör. Vi har ett starkt team på MedicaNatumin som fortsätter att stödja och arbeta nära vår exportpartner för att gemensamt bygga varumärket samt en hållbar långsiktig affärsrelation”.

Jabushe, som är ett av koncernens helägda varumärken med svensk tillverkning, är en unik hudvårdsserie och ett resultat av svensk forskning. Jabushe innehåller QAL-100, en patenterad formula som består av Q10, acetylkarnitin och liponsyra. Dessa substanser reducerar synliga ålderstecken, förnyar hudens spänst, lyster och reducerar porstorleken. Jabushe är en av få hudvårdsprodukter i världen vars kliniska studier publicerats i The British Journal of Dermatology. För mer information om varumärket se www.jabushe.se

Denna information är sådan information som MedicaNatumin AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2018.

Jönköping 2018-04-19

Ulrika Albers, VD
Ulrika.albers@medicanord.se

Om MedicaNatumin
Bolaget bildades 2006 och fokuserar på forskning, utveckling och försäljning av kosttillskott, medicintekniska produkter och andra hälsoprodukter med kliniskt bevisad och vetenskapligt dokumenterad effekt och säkerhet.

Dåvarande Scandinavian Clinical Nutrition AB förvärvade under sommaren 2013 Medica Nord-gruppen, och i juni 2014 även Nature Invest. Förvärven innebär att koncernen har en ledande position på marknaden inom hälsovårdsprodukter i Skandinavien med ett starkt utbud av såväl etablerade egna varumärken som inlicensierade produkter inom kosttillskott och registrerade medicintekniska produkter. I samband med att bolaget förvärvade Natumin Pharma AB under våren 2016 fick bolaget tillgång till en modern fabrik med tillhörande forskningsanläggning, ett antal patenterade produkter samt c:a 70 patent. Bolaget bytte namn till MedicaNatumin AB i december 2017.