LANSERINGEN AV LEDACTIN FÖRSENAS

Lanseringen av Ledactin i Norge och Sverige försenas på grund av regulatoriska frågor från svenska Läkemedelsverket.

Kosttillskottet Ledactin är ett mjölkproteinkoncentrat, med ett standardiserat innehåll av immunpositiva ämnen som finns i all nymjölkad råmjölk från kor. Mjölken som används till Ledactin kommer från kor på Nya Zeeland, som får gå ute året runt på grönt gräs, något som ytterligare påverkar mjölkens innehåll i positiv riktning,

Ledactin är det svenska varumärkesnamnet för produkten Microlactin, som idag säljs som livsmedel eller kosttillskott i 15 länder inklusive USA. Amerikanska FDA (Food and Drug Administration, som ansvarar för samma uppgifter som svenska Livsmedelsverket och Läkemedelsverket tillsammans) har utfärdat ett så kallat GRAS-godkännande (Generally Regarded As Safe) för Microlactin som livsmedel och kosttillskott.

SCN menar att Ledactin är klart definierat som livsmedel eller kosttillskott. Svenska Läkemedelsverket önskar emellertid utvärdera vilken status Ledactin ska ha i Sverige, och ett avgörande kan ta några veckor.

Parallellt med detta har SCN även igångsatt processen med en gemensam europeisk Novel Food-registrering för att säkra tillgång till marknader för avancerad funktionell mat (functional food).

SCN har budgeterat en omsättning för Ledactin på 4,5 miljoner SEK under 2007.

VD Ulf Söderberg, ulf.soderberg@scnutrition.se, +46 708 13 22 81

Forskningschef Dan Edwall, dan.edwall@scnutrition.se, +46 707 98 80 89

Scandinavian Clinical Nutrition AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Tio personer arbetar idag för bolaget, som bildades i början av 2006 och har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Microlactin och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser, inom både forskning och försäljning, i kombination med innovativa och vetenskapligt dokumenterade produkter, skapar förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader.