SCN HAR GENOMFÖRT EN RIKTAD EMISSION PÅ 40 MNOK

Styrelsen i SCN beslutade den 15 februari 2007 att genomföra en riktad emission på 40 miljoner NOK i samarbete med norska Terra Securities ASA.

Inför en planerad notering på Oslobörsen under våren 2007 beslutade styrelsen i Scandinavian Clinical Nutritition AB (publ) den 15 februari att genomföra en nyemission riktad till norska investerare. Emissionen genomfördes till kursen 16,50 SEK i samarbete med bolagets norska finansiella samarbetspartner Terra Securities ASA, och blev fulltecknad efter börsens stängning igår.

Intresset för bolag av SCN:s typ är stort på den norska marknaden. Bolaget står idag inför ett antal utmaningar, bland annat i form av möjligheter till förvärv, förhandlingar kring inlicensiering av nya substanser och utveckling av bolagets befintliga marknader. Utvecklingen fram till denna situation har gått snabbare än beräknat, och en kapitalökning med 40 miljoner NOK stärker bolagets handlingsfrihet.

VD Ulf Söderberg, ulf.soderberg@scnutrition.se, +46 708 13 22 81

Business Strategy Manager Anders Struksnes, anders.struksnes@scnutrition.se, +47 911 98 942

Scandinavian Clinical Nutrition AB (publ) arbetar med forskning, utveckling och försäljning av vetenskapligt dokumenterade produkter inom kosttillskottsområdet (nutraceuticals). Tio personer arbetar idag för bolaget och dess amerikanska dotterbolag. SCN har en produktportfölj med ett flertal etablerade varumärken, såsom CUUR, Membraseven, Microlactin och Ledactin. Spetskompetens och strategiska allianser inom både forskning och försäljning, exempelvis med Karolinska Institutet, skapar goda förutsättningar för lönsam tillväxt både i Sverige och på bolagets exportmarknader. SCN noterades för handel på NGM Nordic MTF den 6 december 2006.