MEDIVIR AB – BOKSLUTSKOMMUNIKÉ, JANUARI – DECEMBER 2016

Finansiell sammanfattning

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• Medivir renodlar verksamheten till ett forsknings- och utvecklingsbolag helt inriktat på onkologi och omorganiserar för att uppnå betydande besparingar. Den operativa omställningen har belastat resultatet med kostnader av engångskaraktär uppgående till 49,1 MSEK i kvartalet och med 52,6 MSEK för helåret.
  • Medivir avyttrar läkemedelsbolaget BioPhausia (Nordic Brands) till Karo Pharma för 908 MSEK och redovisar en koncernmässig reavinst på 534,8 MSEK, och tillämpar därmed IFRS5, se vidare sidan 12.
  • Medivir stärker sin kliniska pipeline genom att teckna avtal om förvärv av en portfölj av onkologiprogram i klinisk fas, vilket har ökat de immateriella anläggningstillgångarna med 89 MSEK samt kortfristiga fordringar med 22 MSEK.

Oktober – december 2016

• Nettoomsättningen för den kvarvarande verksamheten uppgick till 9,9 (34,5) MSEK, varav 5,6 (31,1) MSEK utgjordes av royalty för simeprevir.
  • Intäkterna från Medivirs kvarvarande läkemedelsförsäljning uppgick till 2,9 (2,9) MSEK, varav 2,9 (2,7) MSEK avsåg försäljning av OLYSIO®.
  • Resultatet efter skatt för den kvarvarande verksamheten uppgick till -121,3 (-56,9) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -4,50 (-2,12) SEK respektive -4,50 (-2,12) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -69,6 (-37,6) MSEK.

Januari – december 2016

• Nettoomsättningen för den kvarvarande verksamheten uppgick till 93,0 (474,3) MSEK, varav 60,3 (418,6) MSEK utgjordes av helårets royalty för simeprevir.
  • Intäkterna från Medivirs kvarvarande läkemedelsförsäljning uppgick till 12,3 (53,9) MSEK, varav 12,0 (53,0) MSEK avsåg försäljning av OLYSIO®.
  • Resultatet efter skatt för den kvarvarande verksamheten uppgick till -294,9 (31,7) MSEK.
  • Resultatet per aktie före och efter utspädning uppgick till -10,94 (1,09) SEK respektive -10,94 (1,08) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -180,1 (307,4) MSEK.
Koncernens siffror i sammandrag (MSEK) Q4 Q1-Q4
Kvarvarande verksamheter 2016 2015 2016 2015
Nettoomsättning 9,9 34,5 93,0 474,3
Bruttoresultat 7,7 30,0 77,1 436,0
Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) -120,7 -51,9 -278,9 95,7
Rörelseresultat (EBIT) -128,9 -60,4 -312,4 55,4
Resultat före skatt -129,9 -67,8 -306,7 46,2
Resultat efter skatt -121,3 -56,9 -294,9 31,7
Rörelsemarginal, % -1 306,1 -175,3 -335,7 11,7
Resultat per aktie före utspädning, kr -4,50 -2,12 -10,94 1,09
Resultat per aktie efter utspädning, kr -4,50 -2,12 -10,94 1,08
Eget kapital per aktie, kr 64,38 54,04 64,38 54,04
Avkastning på eget kapital, % -30,5 -15,5 -18,5 1,8
Kassaflöde från löpande verksamhet -69,6 -37,6 -180,1 307,4
Likvida medel och kortfristiga placeringar vid periodens utgång 1 698,5 1 077,9 1 698,5 1 077,9
Forsknings -och utvecklingskostnader/rörelsekostnader, % 65,9 77,8 78,8 73,1

Telefonkonferens för investerare, analytiker och media
Bokslutskommuniké för perioden januari – december 2016 kommer att presenteras av Medivirs VD och koncernchef Niklas Prager.

Tid: Fredag den 17 februari 2017, kl. 14.00 (CET).

Telefonnummer för deltagare från:
Sverige 08- 566 426 91
Europa +44 20 3008 9804
USA +1 855 753 2235

Telefonkonferensen kan även följas via en länk på hemsidan: www.medivir.com
Efter telefonkonferensen kommer presentationen att finnas tillgänglig på Medivirs hemsida.

VD har ordet
Under fjärde kvartalet tog vi flera avgörande steg i bygget av ett nytt Medivir. I allt väsentligt slutförde vi den omställning av bolaget som pågått under 2016. En central del i denna omställning är renodlingen av bolaget till ett forsknings- och utvecklingsbolag helt inriktat på onkologi. Denna renodling betonades ytterligare genom förvärvet av två onkologiprojekt i senare utvecklingsfaser och som båda har stor potential. Förvärvet stärker och balanserar vår forskningsportfölj, ger oss en större bredd av projekt i olika faser och flyttar tyngdpunkten från tidig forskning till klinisk utveckling.

Som ytterligare ett led i vår renodling avyttrade vi också BioPhausia med läkemedelsportföljen Nordic Brands. Efter att ha övervägt och förberett en separat börsnotering av BioPhausia bedömde vi att en försäljning till Karo Pharma AB var det bästa alternativet för våra aktieägare. En extrastämma i början av februari 2017 beslutade sedan i enlighet med styrelsens förslag att nettolikviden om 870 MSEK från försäljningen skulle delas ut till Medivirs aktieägare i form av ett frivilligt inlösenprogram.

Under kvartalet genomförde vi också en omorganisation inom den tidiga forskningen och i administrativa funktioner. Omorganisationen beräknas ge årliga kostnadsbesparingar på totalt ca 110 MSEK.

Samtidigt fortsatte vi under kvartalet att göra framsteg i våra forskningsprojekt, både i den egna portföljen och i partnerprojekt. Jag vill speciellt lyfta fram att vi från vår egen forskningsportfölj valde ut två nya läkemedelskandidater som nu gått vidare in i preklinisk utvecklingsfas. Det handlar dels om MIV-323 för behandling av RSV-infektioner, dels om MIV-818 för behandling av levercancer. I linje med att vårt fokus nu ligger på onkologi kommer vi själva att fortsätta driva utvecklingen av MIV-818, medan vi kommer att söka en partner för fortsatt utveckling av MIV-323.

Tillsammans med MIV-802, för behandling av hepatit C, som vi under tredje kvartalet 2016 utlicensierade till Trek Therapeutics, är dessa projekt tydliga indikationer på den förbättrade produktiviteten i vår tidiga forskning och förmågan att utifrån vår egen teknikplattform fortsätta att ta fram nya väl differentierade läkemedelskandidater inom områden med stora medicinska behov.

Artrosstudien MIV-711 fortsatte enligt plan, och är nu fullrekryterad med patienter. Vi räknar som tidigare med att redovisa resultat från studien under tredje kvartalet 2017.

I november meddelade vår partner Janssen Research & Development att de bygger vidare på tidigare intressanta resultat genom att inleda en fas IIb-studie med kombinationen av simeprevir, odalasvir och AL-335 för behandling av hepatit C.

Royalty hänförlig till hepatit-C läkemedlet OLYSIO® (simeprevir) uppgick under fjärde kvartalet till 5,6 MSEK, som en följd av den lägre nivån på global nettoförsäljning av OLYSIO®.

Den omfattande omställning vi nu genomfört ger mig stor tillförsikt om framtiden. Vår starka och balanserade forsknings- och utvecklingsportfölj fokuserad på onkologi, som bygger på våra intressanta teknikplattformar inom proteashämmare och nukleosider/-tider, har mycket stor potential att bygga långsiktiga värden för aktieägarna och kommer att generera ett kontinuerligt nyhetsflöde under 2017 och de närmaste åren. Det är därför med stolthet och stor tillförsikt som jag konstaterar att våren 2017 är ett bra tillfälle att lämna över VD rollen till Christine Lind. Jag vill passa på att tacka alla engagerade aktieägare, styrelsen, alla medarbetare och samarbetspartners för spännande och intensiva år och önska bolaget all lycka framåt. Jag kommer som fortsatt aktieägare att följa utvecklingen med spänning!

Niklas Prager

Kommande informationstillfällen:

Delårsrapport (januari – mars 2017)

28 april 2017
Årsstämma 2017

3 maj 2017
Delårsrapport (januari – juni 2017)

25 juli 2017
Delårsrapport (januari – september 2017)

26 oktober 2017

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Niklas Prager, VD och koncernchef, +46 (0) 8 407 64 30
Ola Burmark, CFO Medivir AB, mobil: +46 (0)72 548 05 80

Denna information är sådan som Medivir AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 17 februari 2017, klockan 08.30 CET.

Medivir är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på onkologi. Vi har ledande kompetens inom design av proteashämmare och nukleotid-/nukleosidvetenskap och är dedikerade till att utveckla innovativa läkemedel som möter stora medicinska behov. Medivir är noterat på Nasdaq Stockholmsbörsens lista för medelstora bolag (Mid Cap).