Ny VD för Sveriges ledande utbildningsföretag inom vård & hälsa

Report this content

Idag offentliggöras att Tobias Karlström tillträder som ny VD för MedLearn AB. Med Tobias som ny VD inleder ägaren Anthon B Nilsen Utbildning AB (ABNU AB) en långsiktig satsning på högkvalitativa utbildningar för hälso- och sjukvårdssektorn i Sverige.

Hälso- och sjukvård är ett av de områden i Sverige som har störst behov av nyutbildad personal samt kompetensutbildning för befintlig personal. MedLearn är det ledande företaget inom området och utbildar varje år över 4000 personer, där yrkesutbildningen till undersköterska dominerar. Bolaget utsågs 2013 till Gasellföretag och har idag vuxit till över 130 anställda med verksamhet över hela landet. Utbildningskoncernen ABNU AB förvärvade bolaget 2012 och den tillträdande VD:n Tobias Karlström kommer in i en period av stark tillväxt.

- Jag har följt MedLearn sedan bolaget bildades 1999 och har alltid beundrat företagets fokus på kvalitet och nytänkande. Jag ser också fram emot att samarbeta med koncernen ABNU i såväl Sverige som Norge. Det finns en mycket stor potential till samarbete mellan MedLearn och koncernens bolag, framförallt med de högskolor i Norge som bedriver vårdutbildningar, säger Tobias Karlström, tillträdande VD.

Tobias Karlström är utbildad civilekonom och har en gedigen erfarenhet av vårdutbildningar då han tidigare varit med och byggt upp ett av landets största bolag i branschen samt under perioden 2010 - 2011 var ordförande i branschorganisationen SAUF. Han har också en bakgrund som entreprenör inom webb och IT samt innehar flera styrelseuppdrag, bland annat inom utbildningsområdet. Tobias tillträder tjänsten som VD för MedLearn den 1 november i år.

- Med Tobias Karlström har vi gjort en riktig drömrekrytering som kommer stärka MedLearn ytterligare i arbetet med att erbjuda högkvalitativa och nydanande utbildningar till hälso- och sjukvårdssektorn i Sverige, säger Pär Lager, styrelseordförande för MedLearn och VD för ABNU AB. Tobias har ett mycket starkt samhällsengagemang. Han står också för ett modernt, humanistiskt ledarskap och en långsiktighet som stämmer in på hur vi ser på utbildning och hur ett framgångsrikt och ansvarstagande företag skall drivas, säger Pär Lager.

För ytterligare information:
Pär Lager, styrelseordförande i MedLearn: 070-777 18 16, par.lager@abnu.se
Tobias Karlström, tillträdande VD MedLearn: 070-756 39 24, tobias.karlstrom@abnu.se

Fakta om MedLearn AB och ABNU-koncernen
MedLearn AB har sedan 1999 arbetat med vuxenutbildning med fokus på hälso- och sjukvård. Företaget har idag cirka 4 000 elever i olika utbildningsuppdrag i 40 kommuner. Våra kunder är kommuner, Arbetsförmedlingen, privata och offentliga vårdgivare. www.medlearn.se

ABNU AB är ett ägarbolag som via skolor och utbildningsföretag erbjuder yrkesutbildning för privatpersoner och kompetensutveckling för organisationer och företag. I Sverige har koncernens bolag över ca 6000 studerande på antingen hel eller deltid, och ca 160 anställda. ABNU AB ägs av den norska utbildningskoncernen ABNU AS, som till hälften ägs av en allmännyttig stiftelse. I hela koncernen – Norge och Sverige – studerar ca 40 000 studenter och 2012 uppgick omsättning till ca SEK 950 miljoner. Varje år skänks halva vinstutdelningen till välgörande ändamål. www.abnu.se

Taggar: