Nätapoteket MEDS.se inför eget högkostnadsskydd – subventionerar läkemedelskostnader för äldre från första kronan

Idag har många pensionärer höga läkemedelskostnader och svårt att ta sig hemifrån. Samtidigt kan nätapoteket MEDS leverera medicin snabbt med bud ända fram till dörren. Med ett eget högkostnadsskydd för äldre hoppas MEDS motivera pensionärer att byta till ett nytt sätt att handla.

Många svenskar tar idag del av fördelarna med att beställa medicin på nätet men flertalet äldre vet inte ens om att tjänsten finns.

– Vi vill erbjuda en service till äldre, samtidigt som vi vill lyfta frågan om pensionärers läkemedelskostnader. Att pensionärer är en utsatt grupp blir extra tydligt för oss som hanterar läkemedel. Detta är en fråga som ligger MEDS nära, och som vi vill förändra. I flera länder, exempelvis Storbritannien, betalar inte äldre för läkemedel alls, säger Björn Thorngren, vd och grundare av MEDS

– Många pensionärer upplever att den nedre gränsen för högkostnadsskyddet på 1 125 kronor är för hög. Det händer att pensionärer till och med avstår från köp med anledning av att det är för dyrt, mediciner som hade gjort deras liv bättre. Från och med idag återbetalar vi nu halva kostnaden upp till högkostnadsskyddet, säger Björn Thorngren.

Under september månad återbetalar MEDS halva kostnaden för äldres receptbelagda mediciner upp till högkostnadsskyddet. Det innebär att alla över 61 år, året då du tidigast kan ta ut allmän pension, kommer att få hälften av sin order återbetald upptill 1 125 kronor på receptbelagda läkemedel. Återbetalningen tar högst sju bankdagar från och med när ordern är lagd.

– Med vårt högkostnadsskydd gäller subventionen på läkemedel från första kronan för äldre. Då MEDS levererar till hela Sverige utan krav på medlemskap i kundklubb eller liknande är detta erbjudande tillgängligt för alla, och på det här sättet kan äldre tryggt få hem medicinen till sig, fortsätter Björn.

MEDS hoppas att detta kan vara ett incitament för att öka andelen pensionärer som använder sig av digitala tjänster för att beställa sina läkemedel. MEDS vill med återbetalningen skapa en förändring i branschen där hemleverans blir standard även för pensionärer.

För intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Emmelie Tilly, presskontakt MEDS

Telefon 076-788 49 09

Om MEDS MEDS är apoteket i mobilen som utmanar hela apoteksbranschen genom att leverera receptbelagda läkemedel och andra apoteksvaror direkt till sina kunder, där de är. De snabba leveranserna möjliggörs av ett fullsortimentlager centralt i Stockholm och en egen leveranslösning som gör att kunderna varken behöver besöka ett fysiskt apotek eller postombud. Leveranserna sker varje timme. Utanför Stockholm levererar MEDS under samma dag som du beställer. MEDS arbetar med erfarna farmaceuter som är tillgängliga via telefon, email och chatt.