Ny lösning av hantering av läkemedelsavfall

Apotekskedjan Medstop blir först i landet med en lösning som både löser läkemedelavfall och hanterar allmänhetens återlämnade läkemedel på ett säkert sätt. Stena Recycling har tagit fram den prisbelönta lösningen för Medstop.

Stena Recycling vann ett av priserna i Stora Logistik & Transportpriset 2011. Det gäller Årets Mobilitetslösning för apotekens läkemedelsavfall samt en säker hantering av läkemedel som allmänheten lämnar tillbaka till apotek. Lösningen förhindrar nämligen också att receptbelagda läkemedel med personlig information på etiketter inte hamnar på villovägar.
  I grunden handlar det om en unik streckkodslösning som Stena Recycling tagit fram för apotekskedjan Medstop.
  – Nu blir det möjligt för Medstops 64 apotek att ha full kontroll på var avfallet uppstår. Lösningen innebär också att Medstops hantering av överblivna läkemedel som allmänheten lämnar tillbaka till apoteken blir säker. Priset är förstås ett kvitto på att vi tänkt rätt och sporrar oss till nya innovationer som hjälper kunderna i miljöarbetet, säger Bo Glückman på Stena Recycling.
  Varje år lämnar svensken tillbaka över 900 ton med läkemedel till 950 svenska apotek. Detta är angeläget att hantera säkert då de innehåller verksamma substanser som är en miljö- och hälsorisk om de spolas ner i toaletten eller slängs i hushållsavfallet. Stena har utvecklat speciella emballage som passar apotekens läkemedelsavfall. Dessa förses med lås och streckkodsetiketter som är unika för varje apotek. I emballagen läggs allmänhetens inlämnade läkemedel. Varje avfallsemballage scannas av och uppgifterna lagras i en databas.
  – Emballagen transporteras av Stena Recyclings chaufförer till auktoriserade förbränningsanläggningar där läkemedlen oskadliggörs. Streckkoder ger full kontroll på hela transportkedjan.
  Metoden är densamma för omhändertagande av annat vårdrelaterat avfall, som till exempel de hundratusentals kanyler som diabetiker lämnar till apoteken årligen.

För mer information, vänligen kontakta:
Birgitta Sahlin-Johansson, kvalitetsutvecklare inom enheten Kvalitet och läkemedel, Medstop
telefon:
www.medstop.se

Högupplöst bild finns att ladda ner på: