Så åker din fyrbenta vän säkert i bilen

Report this content

Många väljer bilen som främsta färdmedel när de ska semestra runtom i Sverige. Bagageutrymmet blir snabbt fullt när en hel familj ska iväg. Men hur reser man egentligen med sina husdjur på ett säkert och bekvämt sätt? Mekonomen har sammanställt bästa tipsen från experten för att resa med djur i bilen.

Sommaren är här och semesterledigheten väntar runt hörnet för de flesta svenskar. Många väljer att ta med sitt husdjur på bilsemestern eller till sommarstugan. Det är dock lätt att glömma att även husdjuret måste packas säkert under resan för att inte bli en trafikfara i bilen.

- Det är tyvärr många som slarvar med transport av sällskapsdjur i bilen. Ofta ser man exempelvis hundar ståendes i passagerarsätet med tassarna på instrumentbrädan, vilket kan bli direkt livsfarligt vid en eventuell kollision. Vår rekommendation är att alltid använda en särskild resebur till husdjur som ska åka med i bilen. Detta för att både djuret och ägaren ska åka säkert, säger Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen Group.

Som exempel väger en liten Chihuahua på 2 kilo runt 80 kilo vid en krock i en hastighet på 50km/h och 256 kilo vid en hastighet på 90km/h. En schäfer med en vikt på 30 kilo väger vid krock i 50km/h 1200 kilo och vid krock i 90km/h väger den så mycket som 3,8 ton. Det är mer än vad en fullvuxen noshörning väger!

- Att vara djurägare kräver ett stort ansvar, inte minst när man ska ut och resa. Husdjur ska hållas på en begränsad yta så att de inte kan fara omkring, säger Suzanne Sandquist veterinär på djursjukhuset AniCura Kalmarsund.

Förutom att se till att husdjuren inte färdas löst i bilen, är vatten viktigt att tänka på varma sommardagar på vägarna.

- Våra husdjur är ofta mycket känsligare än vi för värme. Blir en hund eller katt överhettad eller inte får tillräckligt med vatten innebär det ren livsfara på bara några få timmar, säger Suzanne Sandquist.

Viktigaste råden för att resa med husdjur

1. Se till att ditt djur sitter säkert vid inbromsning. Det finns exempelvis reseburar och säkerhetsbälten att köpa i anpassad storlek till hundar. Katter ska alltid transporteras i bur när de färdas i bilen. Reseburen ska i sin tur spännas fast ordentligt.
  2. Innan avfärd: ställ dig frågan hur ditt djur mår. Fråga dig ifall din hund, katt eller kanin mår bra av att sitta långa pass i bilen.
  3. Planera in regelbunden rastning och vattenpauser. Hundar ska få vatten och bli rastade minst var sjätte timme under bilfärd, helst oftare.
  4. Lämna aldrig djuret ensam i en varm bil. Använd aldrig din bil som förvaringsutrymme för hunden eller katten under sommaren. Hundar, katter och smådjur kan lätt få värmeslag om de bli överhettade. Tänk på att solen förflyttar sig så även om du ställer din bil i skuggan så kan den några minuter senare stå i fullt solsken. Lämna hellre hunden eller katten hemma om du har kortare ärenden så att ditt djur inte riskerar överhettning i bilen.
  5. Skugga och ventilation. Var noga med att ditt djur har tillgång till skugga och god ventilation under resan. Täck eventuellt över buren med en tunn filt som skuggar om det behövs.
  6. Åksjuka. Tänk på att en del hundar, framförallt valpar och unghundar, kan bli åksjuka vilket kan vara bra att tänka på innan du ska ut och resa så att du kan vidta åtgärder.
  7. Bind aldrig hunden vid bilen, i dragkroken eller liknande. Det har hänt alldeles för många olyckor på grund av detta då hunden släpats efter bilen flera meter, i värsta fall kilometer, innan matte eller husse upptäckt att hunden inte sitter med inne i bilen.

Källa: Mekonomen, AniCura

Med sunt förnuft får du en trevlig sommar tillsammans med din fyrbenta vän!

För ytterligare information, kontakta gärna:
Gabriella Granholm, presskontakt Mekonomen Group
E-post: Gabriella.Granholm@mekonomengroup.com

Mekonomen gör billivet enklare genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverk­samhet, butiker och verkstäder. Tillsammans med MECA och Sørensen og Balchen är vi en del av Mekonomen Group. www.mekonomen.se

Taggar:

Citat

Magnus Blommé, bilexpert på Mekonomen Group.