Beslut fattade vid Mekonomens extra bolagsstämma 2018

Extra bolagsstämma i Mekonomen Aktiebolag (publ) hölls onsdagen den 26 september 2018 kl. 15.30 i Stockholm.

Nyemission och ändring av bolagsordningen
Den extra bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om företrädesemission. För att möjliggöra genomförandet av företrädesemissionen beslutade stämman, i enlighet med styrelsens förslag, även om ändring av § 3 i bolagsordningen, varvid gränserna för aktiekapitalet och antalet aktier ändrats till lägst 100 000 000 kronor och högst 400 000 000 kronor respektive lägst 40 000 000 och högst 160 000 000 aktier.

Enligt villkoren för företrädesemissionen har aktieägare i Mekonomen företrädesrätt att teckna fyra (4) nya aktier per sju (7) befintliga aktier, det vill säga en teckningsrelation om 4:7. Teckningskursen är 79 kronor per aktie, vilket vid fullteckning kommer att inbringa en emissionslikvid om cirka 1 621 MSEK före emissionskostnader. Avstämningsdagen för företrädesemissionen är den 1 oktober 2018 och teckningsperioden löper från den 3 oktober till den 18 oktober 2018.

För ytterligare information avseende företrädesemissionen, vänligen se tidigare pressmeddelanden av den 24 augusti 2018 och den 24 september 2018. Ytterligare information avseende företrädesemissionen kommer att finnas i det prospekt som förväntas publiceras omkring den 28 september 2018.

Fullständig information och beslut
Fullständig dokumentation kring stämmans beslut kommer att finnas på bolagets hemsida, www.mekonomen.com

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB
Telefon 08-464 00 00 E-post: asa.kallenius@mekonomengroup.com

Helena Effert, IRO Mekonomen AB
Telefon 08-464 00 00 E-post: helena.effert@mekonomengroup.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 26 september 2018 klockan 17.20.