Beslut vid Mekonomen Aktiebolags årsstämma 2017

- Utdelning till aktieägarna om 7 SEK per aktie.

- Till styrelseledamöter omvaldes John S. Quinn, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Malin Persson, Helena Skåntorp samt Christer Åberg. Nyval av Magnus Håkansson som styrelseledamot.

- Beslut om att anställda butiks- och verkstadschefer i helägda dotterbolag skall kunna förvärva aktier i respektive butiks- och verkstadsbolag och därmed kunna bli delägare.

- Beslut om att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av högst 3 590 149 aktier.

Resultaträkning och balansräkning samt ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade att fastställa resultaträkning och balansräkning samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning för 2016.

Årsstämman beslutade bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2016.

Utdelning
I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att dela ut 7 SEK per aktie till aktieägarna. Avstämningsdag för utdelning är den 27 april 2017. Utbetalning av utdelningen genom Euroclear Sweden AB beräknas ske den 3 maj 2017.

Val av styrelse och revisor
Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman om att antalet styrelseledamöter skall vara oförändrat sju ordinarie ledamöter. Årsstämman beslutade därefter om omval av John S. Quinn, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Malin Persson, Helena Skåntorp och Christer Åberg samt nyval av Magnus Håkansson. John S. Quinn valdes till styrelsens ordförande.

Magnus Håkansson, född 1963, är sedan 2011 VD för RNB Retail and Brands AB (publ), är civilekonom (Handelshögskolan i Stockholm) och har en Master of Science in Management (MIT Sloan School). Magnus Håkansson har tidigare varit VD för Expert Sverige AB, CFO för KF-koncernen och Konsult på McKinsey & Co, han var styrelseordförande i RNB Retail and Brands AB (publ) 2010-2011 samt har haft lednings- och styrelseposter i ett flertal andra bolag. Magnus Håkansson är för närvarande styrelseordförande i Tenant & Partner Group AB och GS1 Sweden AB.

Styrelseledamoten, tillika styrelseordföranden, Kenneth Bengtsson har i december 2016 meddelat valberedningen att han undanber sig omval.

Enligt valberedningens förslag omvaldes PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor. Auktoriserade revisorn Lennart Danielsson har utsetts som huvudansvarig för revisionen.

Arvode åt styrelse och revisorer
Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvodet skall utgå med 550 000 (550 000) SEK till styrelsens ordförande, 310 000 (310 000) SEK till styrelsens vice ordförande samt vardera 270 000 (270 000) SEK till styrelsens övriga stämmovalda ledamöter. Vidare utgår 60 000 (60 000) SEK till ordföranden i revisionsutskottet, 35 000 (35 000) SEK vardera till övriga ledamöter i revisionsutskottet, 35 000 (35 000) SEK till ordföranden i ersättningsutskottet och 25 000 (25 000) SEK vardera till övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Årsstämman beslutade att arvode till revisorn skall utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för utseende av valberedning
Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om riktlinjer för utseende av valberedning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman fastställde riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Ersättningen skall bestå av fast grundlön, rörlig ersättning, pensionsförmåner, övriga förmåner och avgångsvillkor.

Beslutet innefattade ett av årsstämman 2016 fastställt långsiktigt rörligt ersättningsprogram

som beräknas på koncernens resultat för räkenskapsåren 2016 – 2018. För hela perioden kan bolagets sammanlagda kostnad för det långsiktiga programmet uppgå till högst 32 miljoner SEK.

Anställdas förvärv av aktier i dotterbolag
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att anställda butiks- och verkstadschefer i helägda butiks- och verkstadsbolag skall kunna förvärva högst nio procent av aktierna i respektive butiks- eller verkstadsbolag.

Bemyndigande avseende nyemission av aktier
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av högst 3 590 149 aktier, d v s motsvarande högst 10 procent av aktiekapitalet.

Fullständiga förslag
Årsstämman godkände samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram inför stämman. Förslagen framgår i sin helhet av tidigare publicerad kallelse till stämman.

Konstituerande styrelsemöte
Styrelsen konstituerade sig efter stämman och valde Christer Åberg som vice ordförande.

Fullständig dokumentation kring årsstämmans beslut kommer att laddas ner på: http://www.mekonomen.com/sv/bolagstyrning/bolagsstamma/

För ytterligare information vänligen kontakta Mekonomen Group pressjour:

Telefon: +46 (0)8-464 00 17 E-post: press@mekonomen.se