Bokslutskommuniké januari - december 2018

2018 – Ökade intäkter genom förvärv, men svag avslutning på året

1 oktober - 31 december 2018

• Intäkterna ökade till 2 922 (1 507) MSEK. Justerat för förvärvet av FTZ och Inter-Team, valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 5 procent. Försäljning i jämförbara enheter minskade med 1 procent, i lokal valuta.
  • EBITA uppgick till 107 (134) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 4 (9) procent. EBITA har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 53 (positivt 2) MSEK.
  • EBIT uppgick till 57 (96) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 2 (6) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 53 (negativt 7) MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 44,0 (55,2) procent.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 0,18 (2,07) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 46 (246) MSEK.

1 januari - 31 december 2018

• Intäkterna uppgick till 7 951 (6 000). Justerat av förvärvet av FTZ och Inter-Team, valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar ökade intäkterna med 3 procent. Försäljning i jämförbara enheter minskade med 1 procent, i lokal valuta.
  • EBITA uppgick till 553 (649) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 7 (11) procent. EBITA har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 89 (positivt 9) MSEK.
  • EBIT uppgick till 407 (522) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 5 (9) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 89 (0) MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 49,9 (54,6) procent.
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 6,56 (10,05) SEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 331 (496) MSEK.
  • Nettoskulden uppgick till 4 098 (1 444) MSEK.
  • Styrelsen föreslår ingen aktieutdelning (föregående år 4,46 SEK)1).

Vd:s kommentar
2018 – Ökade intäkter genom förvärv, men svag avslutning på året

Året 2018 har kantats av både framgångar och utmaningar. Det framgångsrika förvärvet av FTZ och Inter-Team innebar att vi nästan fördubblade vår storlek och positionerade oss ytterligare i konsolideringen av den nordiska marknaden samt tog vårt första steg ut i Kontinentaleuropa. Jag är samtidigt besviken på att vi inte lyckats växa i vår svenska och norska kärnaffär - försäljning av reservdelar till verkstäder - som i grunden är en stabil och lönsam verksamhet. När marknadstillväxten uteblir har vi för stor kostnadskostym. Därtill genomförde vi ett antal mindre verksamhetsförvärv i Sverige och Norge under året som förvisso ökade våra intäkter men spädde ut rörelsemarginalerna ytterligare.

I fjärde kvartalet ökade koncernens intäkter med 94 procent till 2 922 (1 507) MSEK. Rensat för förvärven av FTZ och Inter-Team, blev försäljningstillväxten 6 procent i kvartalet, positivt påverkad av de mindre verksamhetsförvärven och stark NOK. Försäljningen i jämförbara enheter, det vill säga försäljningen rensat för alla förvärv under året, sjönk med 1 procent i lokal valuta. Trots att jag inte är nöjd med försäljningsutvecklingen i jämförbara enheter,bedömer jag att vi har behållit våra marknadsandelar på en svag marknad. I kvartalet sjönk även FTZs försäljning med cirka 1 procent i lokal valuta och Inter-Teams försäljning ökade 5 procent jämfört med fjärde kvartalet 2017 (före förvärvstillfället).

Bruttomarginalen sjönk till 44,0 procent (55,2) i kvartalet. Som förväntat påverkades bruttomarginalen kraftigt negativt av FTZ och Inter-Team, som har lägre bruttomarginaler än koncernen som helhet. Bruttomarginalen påverkades marginellt även negativt av ökade kostnader till följd av stark EUR och felaktig hantering av renoverade reservdelar.

Rörelseresultatet i linje med kommunicerad preliminär information
Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 57 (96) MSEK i fjärde kvartalet, negativt påverkat av jämförelsestörande poster om totalt 53 (negativt 7) MSEK. Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster blev 110 (103) MSEK, vilket är i linje med den preliminära informationen om fjärde kvartalet som kommunicerades den 17 januari.

Justerat för jämförelsestörande poster påverkades rörelseresultatet av framförallt lägre försäljning i jämförbara enheter och lägre bruttomarginal. Även förvärv av mindre verksamheter under året har påverkat koncernens lönsamhet negativt i kvartalet då de initialt har haft låg rörelsemarginal.

Marknadsutvecklingen
Den milda starten på vintern och långa julledigheten var troligen den bidragande orsaken till en ovanligt svag efterfrågan på bildelar och verkstadstjänster på alla våra huvudmarknader under fjärde kvartalet. En utveckling som kännetecknade stora delar av Europa. Under januari och början av februari har vi sett att efterfrågan har stabiliserats. För det första halvåret 2019 bedömer vi att marknaden åter kommer växa med 1–2 procent i Norden och 4–5 procent i Polen.

Norska marknaden har kommit längst i omställningen till fossilfri bilflotta och vi börjar där se en förändrad eftermarknad för bildelar och verkstadstjänster. Både våra norska och svenska verksamheter deltar aktivt i omställningen, där en stor andel av fordonsteknikerna i våra anslutna verkstäder är utbildade inom el- och hybridteknik. I Norge har MECA under 2018 utvecklat en certifiering för elbilsverkstäder. Under första halvåret 2019 kommer omkring hälften av alla MECA-verkstäder i Norge att vara certifierade för att serva, reparera och besiktiga (PKK) el- och hybridfordon. Vi breddar även vårt sortiment successivt med reservdelar och tillbehör till elbilar i takt med att efterfrågan ökar.

Framtidsutsikter
Under 2019 kommer vårt fokus fortsatt vara att driva lönsam tillväxt i alla våra koncernbolag, med betoning på lönsamhet. Koncernens bruttomarginal kommer även framåt att vara lägre än tidigare år med anledning av FTZ och Inter-Team, vilket är i linje med våra beräkningar inför förvärvet.

Vi tar nu krafttag för att höja effektiviteten och justera vår kostnadsstruktur i hela koncernen. Ett kostnadsbesparingsprogram har initierats som ska resultera i kostnadsreduceringar om 65 MSEK på årsbasis, varav 30 MSEK kommer att uppnås från och med det tredje kvartalet 2019, och full effekt från och med det fjärde kvartalet 2019. Som en del av programmet kommer vi att agera på olönsamma verksamheter samt effektivisera vår organisation och prioritera projekt, vilket bidrar till att vi kan öka takten i våra strategiska projekt som utgör plattformen för kärnverksamheten och vår framtida tillväxt.

Från årsskiftet har vi även höjt försäljningspriserna på våra svenska och norska marknader för att kompensera för de högre inköpskostnaderna, till följd av stark EUR.

Arbetet med att integrera FTZ och Inter-Team samt generera inköpssynergier på 100 MSEK från och med 2021 går enligt plan. Även sammanslagningen av MECAs och Mekonomens centrallager i Sverige löper på enligt plan och ska generera kostnadsbesparingar på 50 MSEK från och med år 2020.

Styrelsen föreslår slopad utdelning för 2019. Med denna rekommendation har styrelsen tagit hänsyn till hur man bäst ska prioritera användningen av bolagets kassaflöde mot bakgrund av bolagets bägge mål att minska hävstångseffekten och betala utdelningar. Med högre skuldnivåer och lägre resultat än förväntat under fjärde kvartalet 2018 anser styrelsen att det är klokt att minska den föreslagna utdelningen till dess att skuldnivåerna i förhållande till resultatet förbättras. Styrelsen fortsätter att stödja det långsiktiga målet att betala 50 procent av vinsten som utdelning.

Med de nyligen genomförda prisjusteringarna, kommande inköpssynergier, fokus på lönsamhet och med hjälp av besparingsprogrammet och våra duktiga ledare och medarbetare, ser jag med tillförsikt på 2019. Ett år då vi fortsätter utveckla vår verksamhet och skapar mervärde för våra kunder och aktieägare.

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Helena Effert, IRO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2019 klockan 07.30.