Delårsrapport januari - juni 2018

1 april - 30 juni 2018

● Intäkterna uppgick till 1 673 (1 560) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar   ökade intäkterna med 3 procent. Försäljning i jämförbara enheter ökade med 2 procent, i lokal valuta.
● EBITA uppgick till 202 (203) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 12 (13) procent.
● EBIT uppgick till 173 (174) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 10 (11) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om totalt 25 (0) MSEK varav 19 MSEK var hänförligt till kostnader för pågående förvärvsprocess och 6 MSEK var hänförligt till avyttring av Marinshopen.
● EBIT justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 198 (174) MSEK.
● Bruttomarginalen uppgick till 55,7 (55,3) procent.
● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 3,53 (3,22) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 234 (134) MSEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 652 (1 615) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 1 444 MSEK vid årsskiftet.
● Den 6 juli ingick Mekonomen ett avtal om att förvärva FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen för en köpekilling om 395 MEUR.

Vd:s kommentar

God försäljningstillväxt med förbättrat resultat, och på väg mot fördubblad omsättning genom förvärv
Mekonomen Group redovisade en god försäljningstillväxt under andra kvartalet 2018, positivt påverkat av sen vårsäsong bland annat för däckskifte, fler antal vardagar och stärkt norsk krona. Koncernens totala intäkter ökade med 7 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Justerat för antal vardagar och valutaeffekter steg intäkterna med 3 procent.

MECA och Mekonomen uppvisade god försäljningstillväxt medan Sørensen og Balchens försäljning inte nådde upp till fjolårets nivå.

Försäljning till den strategiskt viktiga kundgruppen anslutna verkstäder steg med 20 procent i andra kvartalet och försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister utvecklades väl.

Lägre försäljning av DAB-produkter påverkade försäljningen under andra kvartalet negativt med cirka 50 MSEK jämfört med 2017 vilket främst påverkade Sørensen og Balchen. Från och med tredje kvartalet bedömer vi att avvikelsen mot 2017 kommer vara marginell.

Ökat rörelseresultat i kärnverksamheten
Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 173 (174) MSEK i andra kvartalet, negativt påverkat av jämförelsestörande poster om 25 (0) MSEK, vilket huvudsakligen inkluderar kostnader hänförliga till pågående förvärvsprocess. Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster ökade till 198 (174) MSEK. Försvagningen av svenska kronan mot euron, som ledde till höjda inköpspriser i början av året, bromsades in under andra kvartalet. De ökade inköpskostnaderna har nu kompenserats med höjda försäljningspriser, vilket bidrog till att stabilisera marginalerna i andra kvartalet.

Utvecklingen i vår kärnverksamhet var svagt stigande i andra kvartalet, där fördelaktiga valuta- och kalendereffekter bidrog ytterligare positivt till försäljning och resultat. Detta ska jämföras med att vi under första kvartalet hade motsvarande negativ effekt av dessa faktorer. Följaktligen ger koncernens utveckling sett över första halvåret som helhet en mer jämförbar bild. Under de första 6 månaderna steg intäkterna med 2 procent och rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster blev 277 (299) MSEK, negativt påverkat av lägre försäljning av DAB-produkter med en beräknad effekt på rörelseresultatet om totalt cirka 20 MSEK under första halvåret (cirka 11 MSEK i andra kvartalet).

Marknadsutveckling
Under andra kvartalet upplevde vi ett tillfälligt ökat tryck i marknaden främst positivt påverkad av en sen och därmed komprimerad vårsäsong. För första halvåret som helhet uppfattar vi marknaden som fortsatt stabil.

Projekten med gemensamt centrallager och ny digital reservdelskatalog fortlöper enligt plan
Arbetet med ett gemensamt centrallager för MECA och Mekonomen i Sverige fortgår enligt plan och förväntas ge kostnadsbesparingar uppgående till 50 MSEK från år 2020. Mekonomen Group har nu under sommaren formellt tagit över automationen från teknikleverantören och vi arbetar just nu med att testa utrustningen. Även projektet med vår nya reservdelskatalog fortlöper enligt plan. Katalogen är utrullad i Mekonomens butiker och i ett stort antal av Mekonomen-verkstäderna på den norska marknaden och på den svenska marknaden har tester påbörjats inom Mekonomen.

På väg att fördubbla omsättningen
Den 6 juli annonserade vi att vi ingått avtal att förvärva FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen, vilket är i linje med vår tillväxtstrategi att aktivt vara en del av den pågående konsolideringen i Europa. Med förvärven växer Mekonomen Groups försäljning till nästan det dubbla och vi stärker vår position som en ledande bildelsdistributör i Norden, samtidigt som vi tar ett första steg ut i Kontinentaleuropa. FTZ och Inter-Team är två välmående bolag och vår strategi är att de ska fortsätta utvecklas inom ramen för sina befintliga bolagsstrukturer och varumärken som egna bolag i koncernen.

Förvärvet beräknas preliminärt slutföras under tredje kvartalet 2018 och avses delvis finansieras med en företrädesemission för Mekonomens aktieägare. Genom förvärven räknar vi med synergier, främst inom inköp, om 100 MSEK årligen med full effekt från 2021.

Efter mitt första år som vd och koncernchef är jag mycket trygg med den ledning och organisation som vi har byggt upp under denna tid. All den positiva energi och det engagemang som våra anställda visar har lönat sig och givit stabilitet till vår kärnverksamhet under de senaste kvartalen. Detta ger oss en solid plattform för att kunna ta nästa steg i koncernens utveckling. Jag är övertygad om att vi är väl rustade för att kunna leverera på vår strategi - lönsam tillväxt - både i vår befintliga verksamhet och vårt pågående förvärv av FTZ och Inter-Team.

Pehr Oscarson

Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Helena Effert, IRO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juli 2018 klockan 07.30.