Delårsrapport januari - september 2017

1 juli - 30 september 2017
● Intäkterna sjönk med 1 procent till 1 414 (1 432) MSEK. Justerat för valutaeffekter och räknat på jämförbart antal vardagar var intäkterna oförändrade. Försäljning i jämförbara enheter sjönk med 1 procent, i lokal valuta.
● EBITA ökade till 157 (154) MSEK och EBITA-marginalen uppgick till 11 (11) procent.
● EBIT ökade till 127 (125) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 9 (9) procent. EBIT har påverkats positivt av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 18) MSEK.
● Bruttomarginalen uppgick till 54,4 (54,5) procent.
● Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, ökade till 2,43 (2,20) SEK.
● Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 79 (78) MSEK.
● Nettoskulden uppgick till 1 625 (1 620) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 1 437 MSEK vid årsskiftet.

Vd:s kommentar

Stabil försäljning men svagt resultat
Mekonomen Groups försäljning minskade med 1 procent i tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol. Justerad för antal vardagar och valutaeffekter var försäljningen oförändrad. Rörelseresultatet uppgick till 127 (125) MSEK, positivt påverkat av jämförelsestörande poster om 7 (negativt 18) MSEK.

I kvartalet rapporterade MECA, Mekonomen Norway och Sørensen og Balchen omsättning i nivå med tredje kvartalet föregående år vilket är i linje med marknadsutvecklingen. Omsättningen i Mekonomen Sweden var svag jämfört med tredje kvartalet förra året. Vi ser dock att våra initiativ har stabiliserat utvecklingen i Mekonomen Sweden och att vi har alla förutsättningar för att successivt återgå till tidigare omsättnings- och lönsamhetsnivåer.

Försäljning till anslutna verkstäder steg med 2 procent i tredje kvartalet och försäljningen av reservdelar under vårt eget varumärke ProMeister utvecklades väl.

Den pågående konverteringen till digitalt radionät i Norge bidrog positivt till försäljningen av DAB-produkter i våra norska verksamheter, dock med lägre försäljning än förväntat och med negativ påverkan på bruttomarginalen.

Resultatutveckling i kvartalet
Koncernens rörelseresultat, rensat för jämförelsestörande poster, försämrades jämfört med tredje kvartalet i fjol. Förutom en färre vardag är de största förklaringsfaktorerna en fortsatt minskad omsättning i Mekonomen Sweden, ökad andel tillbehörsförsäljning i våra norska verksamheter med negativ effekt på bruttomarginalen samt stigande personalkostnader i huvudsak inom Mekonomen Norway. Initiativ är igångsatta för att förbättra resultatet inom Mekonomen Norway.

Åtgärderna i de tidigare kostnads- och effektiviseringsprogrammen är nu slutförda och bidrog med full effekt till lönsamheten i koncernen i kvartalet. Resultatet är fortfarande inte tillfredsställande.

Strategiska projekt
Centrallagerprojektet i Strängnäs löper på enligt plan med som vi tidigare kommunicerat full EBIT-effekt i kostnadsbesparingar om 50 MSEK från år 2020. Skalet till den nya byggnaden är färdigställt och arbetet med att installera automationslösningen är påbörjad. Arbetet med vår nya digitala reservdelskatalog är i slutfasen och vi planerar en första lansering i slutet av 2017.

Vi är mycket stolta över vårt gymnasieprogram ProMeister Fordon som startade under hösten i Stockholm och Lund med sammanlagt ett trettiotal elever. Det är en av våra långsiktiga satsningar för att minska bristen på fordonsmekaniker på marknaden med relevant och uppdaterad kompetens.

Marknadsutsikter
Vi upplevde i kvartalet en trög konsumentmarknad för bilservice i vissa regioner, medan andra regioner hade fortsatt kapacitetsbrist i verkstäderna med anledning av marknadens underskott på fordonsmekaniker.

Till följd av den starka nybilsförsäljningen och den växande bilparken i Sverige och Norge de senaste åren ser vi potential för en växande totalmarknad framöver, givet att utskrotningen av bilar inte ökar från nuvarande nivåer. Vi förväntar oss dock ingen förändring i marknaden under resten av året då den växande bilparken når eftermarknaden först när bilarna blir äldre.

Fokus framåt
Fokus framåt är fortsatt att driva försäljningstillväxt i alla våra koncernbolag och ambitionen är att växa snabbare än under de senaste åren. Detta ska ske genom att stärka och anpassa våra kunderbjudanden ytterligare till våra olika kundgrupper, men även genom att aktivt söka förvärvsmöjligheter.

Samtidigt strävar vi efter att ligga i framkant i utvecklingen på marknaden och säkra vår affär för framtiden. Som ett led i detta förvärvade vi under oktober månad 20 procent av aktierna i Swedspot, ett ledande företag inom uppkopplade bilar och digitalisering.

Vi ser det som strategiskt viktigt att fortsätta vår integrering framåt i värdekedjan, till exempel genom att öka antalet egenägda verkstäder. Som den ledande oberoende aktören på eftermarknaden får vi därmed stora möjligheter att ytterligare förenkla billivet för våra kunder och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare.

Pehr Oscarson

Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00
Helena Effert, IRO Mekonomen AB, tel 08-464 00 00

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2017 klockan 07.30.