Mekonomen avyttrar den danska verksamheten

Mekonomen Group har tecknat avtal om att avyttra verksamheten i Danmark till danska T. Hansen Gruppen / AD Danmark. Affären genomförs den 28 december 2016 och innebär att Mekonomen Group kommer att ha lämnat Danmark och därmed inte kommer att ha några förluster relaterade till Danmark från och med 2017.

Affären innebär en negativ engångseffekt om 25 MSEK på rörelseresultatet i det fjärde kvartalet 2016, utöver det ordinarie resultatet som den danska verksamheten genererar i det fjärde kvartalet.

Avyttringen omfattar övertagande av den danska verksamheten inklusive varulager, personal och hyresavtal. Affären innebär vidare att T. Hansen Gruppen / AD Danmark får rätt att använda Mekonomen-varumärket i Danmark och driva verkstadskedjorna Mekonomen Autoteknik och MekoPartner. Ett leveransavtal mellan MECA och T.Hansen Gruppen / AD Danmark är också en del av affären.

De kommande positiva skatteeffekter om drygt 50 MSEK som kommunicerades i samband med strukturförändringarna i Danmark i slutet av 2014 är fortfarande aktuella då avyttringen inte omfattar övertagande av de danska bolag som ägs av Mekonomen Group. Dessa bolag kommer att avvecklas från och med 2017.

”Vi välkomnar T. Hansen Gruppen / AD Danmark som ny ägare och vi ser goda möjligheter för dem att driva och utveckla den danska verksamheten vidare. Leveransavtalet ger också möjlighet till ett långsiktigt samarbete”, säger Pehr Oscarson, tf VD och koncernchef Mekonomen Group.

För ytterligare information kontakta: Pehr Oscarson, tillförordnad VD och koncernchef Mekonomen Group, tel: 08-464 00 00