Mekonomen Group levererar reservdelar med drönare

Reservdelsleveranser med hjälp av drönare är nu verklighet inom Mekonomen Group. Den nya leveransmetoden möjliggör snabbare leveranser, minskad miljöpåverkan och kostnadsbesparingar. Metoden är särskilt bra i otillgängliga områden där avståndet mellan bil- och fågelväg är stor. Leveransen är helt självgående och kräver ingen styrning från en fysisk person.

Inom Mekonomen Group testas metoden att leverera reservdelar från butik till verkstad med hjälp av drönare istället för med budbil. Syftet är att öka butikernas leveransgrad och ge verkstäder möjlighet att beställa reservdelar med kort varsel med leverans fågelvägen inom några minuter. Metoden leder också till minskad miljöpåverkan genom minskade fordonsutsläpp. Förarlösa leveranser gör att medarbetarna kan fokusera på ökad servicegrad till de kunder som kommer in i butiken.

”Projektet startades upp som en hobbyverksamhet av medarbetare i butiken och utvecklades till ett verktyg för att snabbt leverera reservdelar till en verkstadskund ute på Värmdö. Vi spar mycket tid genom att kunna leverera delarna fågelvägen istället för via slingriga bilvägar. Drönarleveranserna ersätter ännu inte leveranser via budbil men på sikt ser vi möjligheter med att våra säljare kan stanna lite längre hos varje kund eller finnas tillgänglig för våra kunder i butik när leveranser inte längre kräver förare”, säger Alexander Rantzow, Affärschef Värmdö.

Drönare som används vid leveranser är förarlös helikopter i mindre skala, s.k. Quadcopter. Enheten startas genom ett knapptryck och transporterar sedan gods till valda adresser på egen hand utan styrning av fysisk person. Drönaren återvänder efter leverans till startplatsen och landar själv utan behov av övervakning. Avsändaren kan välja att följa leveransen live via sin mobiltelefon som är kopplad till webkamera på drönaren.

”Genom innovation och utveckling av våra koncept tillhandahåller vi framtiden redan innan kunderna efterfrågar det. Vi ska vara den ledande aktören i vår bransch och ha det bästa erbjudandet för ett enklare billiv”, säger Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marcus Larsson, Vice VD Mekonomen Group, Telefon 08-464 00 00