Mekonomen Group tecknar leverantörsavtal med St1

Mekonomen Groups grossistbolag, Bileko Car Parts, blir ny leverantör av biltillbehörsprodukter till energibolaget St1:s Shellbutiker i Sverige. Samarbetet inleds under hösten 2018.

I samband med att St1 tar tillbaka driften av retail-verksamheten i anslutning till sina Shellstationer blir Bileko Car Parts ny leverantör av biltillbehör till butikerna. St1 har i dagsläget 104 Shellbutiker i Sverige.

St1:s butiker har en hög tillgänglighets- och servicegrad i sitt erbjudande till bilägarna när det kommer till bilrelaterade tjänster och produkter. Vi ser fram emot att vara med och utveckla St1:s nya koncept och bidra med vårt breda sortiment och kunskaper kring ett enklare billiv”, säger Tobias Narvinger, Inköpschef Mekonomen Group.

Att tänka nytt för vårt convenience retailkoncept med framtiden i fokus är viktigt. Att då ha en partner som tillför kunskap och utveckling känns helt rätt”, säger Sofie Westman, chef för Convenience Retail i St1 Sverige.

Bileko Car Parts levererar idag reservdelar och biltillbehör till koncernens egna kedjor MECA och Mekonomen. Därtill levererar grossistbolaget även till andra B2B-kunder utanför koncernen, främst via lagret i Eskilstuna. Leverantörsavtalet med St1 innebär initialt inte någon signifikant omsättningsökning för Mekonomen Group.

För ytterligare information, kontakta:

Tobias Narvinger, Inköpschef Mekonomen Group

Telefon: +46 (0)8-464 00 00, E-post tobias.narvinger@mekonomengroup.com

Om St1

St1 är ett modernt energiföretag med visionen att vara den ledande producenten och försäljaren av CO2-medveten energi. Miljöfrågan är ständigt prioriterad hos oss och att minimera fossil CO2-påverkan är vårt viktigaste uppdrag.
Stationsnätet i Sverige består av närmare 500 stationer. Av dem är drygt 280 St1-stationer, drygt 100 servicestationer under varumärket Shell och ca 100 stationer är speciellt anpassade för tung trafik under varumärket Shell TruckDiesel. För mer information, se www.st1.se .

Om Bileko Car Parts
Bileko Car Parts är Mekonomen Groups grossistbolag som ansvarar för inköp, lagerhållning och distribution av reservdelar och tillbehör till koncernens verkstads- och butikskedjor. Koncernens kedjor verkar under varumärkena MECA, Mekonomen, Speedy och MekoPartner. Bileko Car Parts köper in och lagerhåller nära 70 000 artiklar till över 15 000 bilmodeller i centrallagren i Strängnäs och Eskilstuna.

Mekonomen Group är Nordens ledande bildelskedja och består av de tre koncernbolagen MECA Scandinavia, Mekonomen Nordic och Sørensen og Balchen. Vi erbjuder ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen Group har cirka 400 butiker och över 2 300 anslutna verkstäder under koncernens varumärken.