• MEKO/

Mekonomen har ingått avtal om att förvärva FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen – avser föreslå en företrädesemission om cirka 1 650 MSEK

Mekonomen har ingått avtal om att förvärva bildelsdistributörerna FTZ[2] i Danmark och Inter-Team[3] i Polen av HELLA[4] för en köpeskilling om 395 MEUR[5] (4 043 MSEK[6]) på kassa- och skuldfri basis. Genom förvärvet stärker Mekonomen sin position inom försäljning av bildelar i norra Europa och etablerar en stark marknadsposition i Danmark samt i Polen, där Mekonomen inte driver någon verksamhet idag.

FTZ och Inter-Team hade en sammanlagd försäljning om cirka 5 203 MSEK[7] och en EBITDA om cirka 417 MSEK7 under perioden juni 2017 - maj 2018. Förvärvet beräknas bidra positivt till Mekonomens resultat per aktie under nästa år och generera betydande synergier framöver. En del av köpeskillingen avses finansieras genom en företrädesemission om cirka 1 650 MSEK som planeras genomföras under andra halvåret 2018.

FTZ är den ledande bildelsdistributören i Danmark med en kundbas på mer än 11 000 bilverkstäder. FTZ driver sina egna franchisekoncept och har cirka 920 franchise-verkstäder under varumärkena AutoMester, HELLA Service Partner, Din Bilpartner och CarPeople. FTZ har cirka 50 distributionscenter med cirka 1 100 anställda och försäljningen uppgick till cirka 3 2627 MSEK under perioden juni 2017 - maj 2018.

Inter-Team har en etablerad marknadsposition i den snabbväxande och fragmenterade polska bildelsmarknaden. Inter-Team har en kundbas på mer än 28 500 bilverkstäder och driver två egna franchisekoncept, O.K. Serwis och Inter Data Service, med totalt cirka 410 verkstäder. Bolaget har även ett brett utbud av egna märkesvaror (private label) under varumärkena Sakura och Kraft. Inter-Team har cirka 80 distributionscenter med cirka 1 400 anställda och försäljningen uppgick till cirka 1 9417 MSEK under perioden juni 2017 - maj 2018.

"Genom förvärvet av FTZ och Inter-Team stärker vi vår position som en ledande bildelsdistributör i Norden och tar ett första steg ut i Kontinentaleuropa. Förvärvet är i linje med vår strategi om att vara en central del av den pågående konsolideringen i Europa. Det här är två välmående bolag som ska fortsätta utvecklas inom ramen för befintliga bolagsstrukturer och varumärken som egna bolag i koncernen, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen.

”Genom förvärvet av FTZ och Inter-Team stärker vi vår position som den ledande bildelsdistributören i Norden och skapar ytterligare tillväxtmöjligheter. Våra kunder, anställda och aktieägare kommer alla att dra nytta av detta förvärv”, säger John S Quinn, styrelseordförande i Mekonomen.

”Genom Mekonomen kommer en välkänd distributör att ta över och vidareutveckla vår verksamhet i Danmark och Polen”, säger dr Werner Benade, HELLAs verkställande direktör med ansvar för segmentet Aftermarket and Special Applications. ”Aftermarket-divisionen kommer systematiskt att fokusera på den oberoende reservdelsaffären och på innovativ verkstadsutrustning. Som en del av detta accelererar vi interaktionen mellan affärsenheterna och öppnar upp för digitala affärsmodeller”.

Förvärvet förväntas generera årliga synergier om 100 MSEK, varav majoriteten utgörs av inköpssynergier, med full effekt under 2021. Kostnader om 60 MSEK bedöms uppstå i samband med arbetet att realisera inköpssynergierna. Tack vare att de förvärvade bolagen ska fortsätta agera som egna bolag i sina befintliga bolagsstukturer, uppstår inga betydande integrationskostnader över tid. Transaktionskostnader för förvärvet och företrädesemissionen uppskattas till 75 MSEK. Den uppskjutna skattefordran om 93 MSEK i Mekonomen Groups balansräkning kommer behandlas som en nedskrivning i tredje kvartalet 2018, men kommer inte ha någon effekt på kassaflödet.

Transaktionen
Mekonomen har ingått avtal om att förvärva bildelskedjorna FTZ i Danmark och Inter-Team i Polen för en köpeskilling om 395 MEUR (4 043 MSEK) på kassa- och skuldfri basis. Förvärvet av Inter-Team i Polen är föremål för godkännande av berörda konkurrensmyndigheter. Förvärvet beräknas preliminärt slutföras under det tredje kvartalet 2018. Avtalet omfattar också att Mekonomen kan komma att, före årsskiftet, i en separat transaktion, förvärva Nordic Forum Holding[8], holdingbolag för FTZ och Inter-Team. Om förvärvet genomförs, kommer det att vara oväsentligt för den övergripande transaktionen.

Finansiering
Mekonomen har säkerställt 395 MEUR i bankfinansiering för köpeskillingen för förvärvet. Nordea Bank AB (”Nordea”) och Skandinaviska Enskilda Banken AB (”SEB”) är Underwriters och Bookrunners för bankfinansieringen, som utgörs av (i) en lånefacilitet om 158 MEUR med 5 års löptid, (ii) en bryggfacilitet om 79 MEUR med 12 månaders löptid som avses återbetalas med kapitalmarknadsskuld och/eller banklån samt (iii) en bryggfacilitet om 158 MEUR med 12 månaders löptid som avses återbetalas genom en nyemission med företrädesrätt för Mekonomens aktieägare.

Styrelsen i Mekonomen avser att besluta om en nyemission, under förutsättning av godkännande från extra bolagsstämma, om cirka 1 650 MSEK med företrädesrätt för Mekonomens aktieägare. Den största aktieägaren i Mekonomen, LKQ (som innehar 26.51% av det totala antalet aktier och röster i Mekonomen), har åtagit sig att teckna sin pro rata-andel av företrädesemissionen och Nordea och SEB har ingått ett garantiåtagande (s.k. standby underwriting agreement) med förbehåll för sedvanliga villkor, för den återstående delen av företrädesemissionen. Företrädesemissionen förväntas beslutas och genomföras under andra halvåret 2018.

Mekonomen utvärderar löpande bolagets finansiella mål utifrån förutsättningar i marknaden och förändringar i bolaget. Tills vidare står Mekonomen fast vid sina finansiella mål.

Extra bolagsstämma
Efter tillträdet av förvärvet och under antagande att styrelsen beslutar om företrädesemissionen kommer en extra bolagsstämma att hållas under andra halvåret 2018 för att godkänna styrelsens beslut. Ytterligare detaljer kommer att följa och kallelsen till den extra bolagsstämman samt ett eventuellt prospekt kommer att publiceras separat och även göras tillgänglig på www.mekonomen.com

Rådgivare
Nordea har agerat finansiell rådgivare till Mekonomen i samband med förvärvet samt Global Coordinator och Joint Bookrunner i samband med den planerade företrädesemissionen. Lenner & Partners har agerat finansiell rådgivare vid sidan av Nordea i samband med förvärvet. SEB agerar Joint Bookrunner för den planerade företrädesemissionen. Hannes Snellman har agerat legal rådgivare i samband med förvärvet och den planerade företrädesemissionen.

Press- och analytikerkonferens
Med anledning av Mekonomens förvärv kommer en telefonkonferens att hållas på engelska, den 6 juli 2018 kl. 10.00. För mer information se separat pressmeddelande.

För ytterligare information, kontakta:

Pehr Oscarson, vd och koncernchef Mekonomen AB,
pehr.oscarson@mekonomengroup.com

Åsa Källenius, CFO Mekonomen AB
asa.kallenius@mekonomengroup.com

Helena Effert, IRO Mekonomen AB
helena.effert@mekonomengroup.com

Denna information är sådan information som Mekonomen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom Pehr Oscarsons försorg, för offentliggörande den 6 juli 2018 klockan 07.26.

[1] Uppskattning baserat på nuvarande valutakurs och bedömd tidtabell.

[2] FTZ Autodele & Værktøj A/S (”FTZ”).

[3] INTER-TEAM Sp.z.o.o. (”Inter-Team”).

[4] HELLA Holding International GmbH (”HELLA”).

[5] Utöver köpeskillingen om 395 MEUR betalas till säljaren en ersättning som motsvarar kassaflödet hänförligt till säljaren från de förvärvade verksamheterna (s.k. ”Locked box”) från den 30 november 2017 till slutförandet av transaktionen.

[6] Köpeskillingen om 395 MEUR motsvarar 4 043 MSEK med en valutakurs (EUR/SEK) om 10.24.

[7] Den finansiella informationen är baserad på preliminär finansiell information för FTZ, Inter-Team och Nordic Forum Holding ur interna redovisningssystem och omvandlade till SEK med en valutakurs per 31 maj 2018 (EUR/SEK) om 10.27.

[8] Nordic Forum Holding A/S (”Nordic Forum Holding”) dotterbolag Hellanor A/S och UCANDO GmbH ingår inte i förvärvet.