Mekonomen önskar en God Jul med rätt skydd för barn i bil

Mekonomens senaste BilLivsundersökning visar att bilen är det färdmedel vi främst använder under jul och nyårshelgerna och att högtiderna får oss att köra mer bil än vanligt. Undersökningen visar också att okunskapen kring säkerhet för barn i bil är stor och att det därmed finns mycket att göra för att minska skadliga olyckor ytterligare.

Inför de stundande jul- och nyårshelgerna är det viktigt att se över säkerheten i bilen, inte minst för barnen. Mekonomens senaste BilLivsundersökning visar att det finns en okunskap bland konsumenter när det kommer till att välja rätt säkerhetsskydd för barn i bil. Endast hälften av de tillfrågade vet hur långt ett barn ska vara för att sitta i bilbarnstol och endast
10 % vet hur lång livslängd en bilbarnstol har.

”I Mekonomens butiker ger våra säljare rätt information om hur bilbarnstolar, bilkuddar och annan säkerhetsutrustning för barn ska användas för att göra störst nytta. Vi hjälper också kunden att montera bilbarnstolen på plats. Genom löpande utbildningar NTF-certifierar* vi våra säljare i butikerna så att våra kunder ska känna sig trygga med valet av säkerhetsskydd”, säger Tobias Narvinger, VD Mekonomen Sweden

FAKTA

• De minsta bilbarnstolarna kallas babyskydd och ska användas från att barnet är nyfött tills att det är ca 6-9 månader eller väger 13 kg.

• När barnet kan sitta stadigt själv kan man börja använda en bakåtvänd bilbarnstol. Barn skall sitta bakåtvända så länge det är möjligt, minst till 4-års ålder, helst ännu längre. Man bör inte övergå till en bältesstol före barnet är i 4-5 års ålder eller viktgränsen passerats för den bakåtvända bilbarnstolen.

• I en bältesstol sitter barnet framåtvänd. Bältesstolen hjälper till att anpassa bilens trepunktsbälte så att axelbandet leds över bröstkorgen så nära halsen som möjligt och ser till att höftbandet inte tränger in i magens mjukdelar.

• Bälteskudde används av de äldre barnen, ca 8-12 år eller 15-36 kg.

• Barn som är kortare än 135 centimeter ska använda skyddsanordning, dvs. babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.

• Den rekommenderade livslängden för en bilbarnstol är 10 år, under förutsättning att stolen har skötts väl och är i synbart bra skick.

*NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. NTF garanterar att personer med giltigt utbildningscertifikat "Sakkunnig barn i bil" har de kunskaper som behövs för att du som konsument ska kunna göra ett trafiksäkert val.

För ytterligare information kontakta:

Tobias Narvinger, VD, Mekonomen Sweden +46 (0) 8-464 00 00

Mekonomen AB (publ), org. nr 556392-1971 Box 6077, 141 06 Kungens Kurva. Telefon: +46 (0)8-464 00 00, Fax: +46 (0)8-464 00 66

Mekonomen gör BilLivet enklare. Det gör vi genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bildelskedja med egen grossistverksamhet, mer än 400 butiker och 2300 verkstäder vilka arbetar under Mekonomens varumärken.