Stor brist på framtidens fordonsingenjörer

Verkstadsbranschen i Sverige skriker efter arbetskraft i form av bilmekaniker med rätt mekanisk och framför allt teknisk kompetens för att kunna serva dagens moderna bilar. Läget är akut i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö men behovet finns även på mindre orter som Borlänge, Visby och Ystad.

Mekonomen Group söker sammanlagt 100 fordonsingenjörer i Sverige som kan ta hand om framtidens bilar. Uppskattningen baseras på intervjuer som dotterbolaget ProMeister Solutions har gjort med verkstadsägare i Sveriges samtliga län.

ProMeister Solutions bistår verkstäder med rekrytering och har identifierat att behovet av tekniskt kunniga bilmekaniker är akut i Stockholm, Göteborg, Malmö och att det även finns en stor efterfrågan i orterna Borlänge, Helsingborg, Jordbro, Kalmar, Sölvesborg, Uppsala, Visby och Ystad.

– Den traditionella bilden av mekaniker håller på att suddas ut. Endast en av fem nyutexaminerade mekaniker har idag den kompetens som krävs för att arbeta i en modern verkstad. Vi vet att bilarna blir alltmer tekniska och därför behöver vi attrahera bilmekanikerna med teknikintresse och vidareutbilda dem. Fordonsingenjör är ett framtidsyrke, säger Petra Bendelin VD för Mekonomen Groups dotterbolag ProMeister Solutions.

Den ökade nybilsparken, utrustad med allt mer avancerad teknik, skapar i sin tur ett större behov av fler bilmekaniker med kompetens i bilens såväl mekaniska som tekniska delar. De moderna mekanikerjobben handlar mer om att ha rätt kompetens inom teknik än att behärska manuella arbetsmetoder som förr var vanligt förekommande i bilverkstäder.

– Vårt mål är att hjälpa verkstäderna att hitta bilmekaniker med kompetens som gör det möjligt för verkstaden att ta emot alla bilar. Bristen på kunskap och kompetens ska inte vara en orsak till att verkstaden tackar nej till jobb, säger Petra Bendelin.

Här är länen med störst rekryteringsbehov i Sverige:

1. Stockholms län                 19
  2. Västra Götalands län        16
  3. Jönköpings län                  10
  4. Skåne län                            9
  5. Uppsala län                         4
  6. Västernorrland                    4
  7. Östergötland                       4

För ytterligare information, kontakta:
Petra Bendelin, VD för ProMeister Solutions dotterbolag till Mekonomen Groups
Telefon: 070 424 99 19, Mail: petra.bendelin@promeister.com

Mekonomen gör billivet enklare genom ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Vi är Nordens ledande bilservicekedja med egen grossistverk­samhet, butiker och verkstäder. Tillsammans med MECA och Sørensen og Balchen är vi en del av Mekonomen Group. www.mekonomen.se