Valberedningens förslag till styrelse i Mekonomen

Inför årsstämman den 9 maj 2018 föreslår valberedningen för Mekonomen Aktiebolag omval av styrelseledamöterna John S. Quinn, Kenny Bräck, Joseph M. Holsten, Magnus Håkansson, Malin Persson och Helena Skåntorp samt nyval av Eivor Andersson.

Eivor Andersson, född 1961, är utbildad marknadsekonom vid IHM Busniess School och har bland annat varit koncernchef för TUI Nordic (2014-2017), VD för Coop Marknad AB (2011) och VD för Ving Sverige AB/Thomas Cook Sweden (2003-2010). Hon är för närvarande styrelseledamot i Svenska Spel och SkiStar. Eivor Andersson har erfarenhet av digital omvandling och marknadsföring samt, på ledningsnivå, omfattande erfarenhet av operativt och strategiskt arbete inom olika branscher.

Styrelseledamot Christer Åberg har meddelat valberedningen att han undanber sig omval vid årsstämman 2018.

-       Vi är mycket nöjda över att kunna föreslå Eivor Andersson att ingå i Mekonomens styrelse. Eivor Andersson har lång erfarenhet av konsumentrelaterad verksamhet, försäljning och marknadsföring. Hon besitter online- och produktkompetens, vilket vi bedömer kommer vara värdefullt för Mekonomens verksamhet och utveckling. Vi vill samtidigt tacka Christer Åberg för värdefull insats i styrelsen för Mekonomen de senaste fyra åren, säger John S. Quinn, valberedningens ordförande.

John S. Quinn föreslås omväljas till styrelseordförande.

Valberedningens övriga förslag kommer att framgå av kallelsen till Mekonomens årsstämma.

Valberedningen utgörs av John Quinn, LKQ Corporation, valberedningens ordförande, Evert Carlsson, Swedbank Robur Fonder, Arne Lööw, Fjärde AP-fonden, samt Carl Gustafsson, Didner & Gerge Småbolagsfond. Mekonomens styrelseledamot, Helena Skåntorp, är adjungerad till valberedningen.

Mekonomens årsstämma kommer att hållas onsdagen den 9 maj 2018 kl. 15.00 på Nalen, Regeringsgatan 74, i Stockholm.

För ytterligare information kontakta:

John S. Quinn, valberedningens ordförande
Telefon: +46 (0)8-464 00 00