Mellby Gård ökar sitt innehav i Hedson till 95,14 procent under Erbjudandets förlängda acceptfrist

Report this content

Detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Sydafrika eller Nya Zeeland. Erbjudandet riktar sig inte till (och inte heller godkänns accepter från) personer i dessa länder eller i andra länder där deltagandet förutsätter att ytterligare dokumentation upprättas, registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver de åtgärder som krävs enligt svensk rätt.

• Mellby Gård har nått 95,14 procent av aktierna och rösterna under Erbjudandets förlängda acceptfrist
  • Redovisning av likvid till aktieägare som accepterat Erbjudandet under den förlängda acceptfristen förväntas påbörjas omkring den 12 juni 2014
  • Mellby Gård avser påkalla tvångsinlösen av resterande utestående aktier
  • Mellby Gård avser verka för att Hedsons aktie avnoteras från Aktietorget så snart som möjligt

Det offentliga erbjudandet till Hedson Technologies International AB:s (”Hedson” eller ”Bolaget”) aktieägare som offentliggjordes den 1 april 2014 (”Erbjudandet”) har under den förlängda acceptfristen accepterats i sådan utsträckning att Mellby Gård AB (”Mellby Gård”), genom det helägda dotterbolaget Gusgus Förvaltnings AB (”GFAB”), efter redovisning av likvid kommer att inneha sammanlagt 6 901 101 aktier i Hedson, motsvarande 95,14 procent av det totala antalet aktier och röster i Hedson.

Under den förlängda acceptfristen, som avslutades den 5 juni 2014, har 351 637 aktier, motsvarande 4,85 procent av de utestående aktierna och rösterna i Hedson, lämnats in i Erbjudandet. Vidare har GFAB, under den förlängda acceptfristen, utanför Erbjudandet, förvärvat totalt 48 485 aktier i Hedson, vilket motsvarar 0,67 procent av aktierna i Hedson. Ingen av dessa aktier har förvärvats till ett pris som överstiger priset i Erbjudandet.

För de aktieägare som accepterat Erbjudandet under den förlängda acceptfristen förväntas redovisning av likvid att påbörjas omkring den 12 juni 2014, i enlighet med vad som tidigare kommunicerats.

GFAB avser att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier i Hedson i enlighet med aktiebolagslagen (2005:551). Vidare avser Mellby Gård verka för att Hedsons aktie avnoteras från Aktietorget så snart som möjligt.

Aktietorget har, baserat på ovan, medgivit undantag från anmälningsskyldighet i enlighet med Aktietorgets regelverk, för de nya insynspersoner som tillkommit med anledning av att Mellby Gård nu är majoritetsägare i Hedson.

Styrelsen för Hedson har flyttat den ordinarie årsstämman i Hedson till 30 juni 2014. Mellby Gård avser att offentliggöra förslag till beslut på årsstämman i god tid före årsstämman.

För en utförlig beskrivning av Erbjudandet, inklusive villkor och anvisningar för deltagande i Erbjudandet, vänligen se erbjudandehandling och tilläggshandling för Erbjudandet, tillgängliga på www.mellby-gaard.se och på www.penser.se/hedson.

Frågor från media ställs till:
Johan Andersson, verkställande direktör och koncernchef
Tel: +46 70 888 3306
E-post: johan@mellby-gaard.se

Informationen i detta pressmeddelande lämnades för publicering den 9 juni 2014 kl. 8:30 (CET).

Viktig information

Erbjudandet, i enlighet med de villkor som anges i detta pressmeddelande, riktar sig inte till personer vars deltagande i Erbjudandet förutsätter att ytterligare erbjudandehandling upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svenska lagar och regler.

Detta pressmeddelande och annan dokumentation hänförlig till Erbjudandet kommer inte att distribueras och får inte postas eller på annat sätt distribueras eller sändas in i något land där detta skulle förutsätta att några sådana ytterligare åtgärder företas eller där detta skulle strida mot lagar eller regler i det landet. GFAB kommer inte att tillåta eller godkänna någon sådan distribution. Om någon söker acceptera Erbjudandet som ett resultat av att direkt eller indirekt ha överträtt dessa restriktioner så kan accepten komma att lämnas utan avseende.

Erbjudandet lämnas inte, vare sig direkt eller indirekt, genom post eller något annat kommunikationsmedel (varmed förstås bland annat telefax, e-post, telex, telefon och Internet) i eller in till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA och Erbjudandet kan inte accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel i eller från Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA. Följaktligen kommer inte detta pressmeddelande eller annan dokumentation avseende Erbjudandet att sändas eller på annat sätt tillhandahållas i eller in till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA och får inte heller distribueras på liknande sätt.

GFAB kommer inte att tillhandahålla något vederlag enligt Erbjudandet till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA.

Detta pressmeddelande skickas inte, och får inte skickas, till aktieägare med registrerade adresser i Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA. Banker, fondkommissionärer och andra institutioner som innehar förvaltarregistrerade aktier för personer i Australien, Japan, Hongkong, Kanada, Nya Zeeland, Sydafrika eller USA, får inte vidarebefordra detta pressmeddelande, eller andra till Erbjudandet relaterade dokument, till sådana personer.