MenuCard tecknar nytt exklusivt avtal med nordiskt perspektiv

Report this content

MenuCard AB (”MenuCard”) meddelar idag att bolaget har ingått ett exklusivt avtal med Nordens största presentkortsleverantör, GoGift A/S (”GoGift”), om leverans av ett förberett restaurangprogram. GoGift är ägt av Egmont och Nordisk Film och levererar presentkort, produkter och upplevelser till företag och privatpersoner i hela Norden. GoGift erbjuder ett presentkort för restauranger och caféer, vilket är välanvänt och eftertraktat som företagspresentkort till medarbetare. Ordervärdet bedöms vid framgångsrik implementering tillföra bolaget en, för MenuCard, väsentlig omsättning på anslutna restauranger och därigenom relaterad MenuCard-omsättning. Implementering kommer förberedas under det fjärde kvartalet 2017.

GoGift har historiskt haft samma utmaning som MenuCards andra stora verksamhetskunder; det är både dyrt och besvärligt att bygga upp och underhålla ett restaurangprogram. Det ska ingås avtal med och upprätthållas en personlig relation till alla enskilda restauranger och det försvåras av ständiga förändringar inom profil, personal, ägare, kvalitet och inte minst attraktivitet hos respektive restaurang. Det är mot bakgrund av detta som MenuCard har blivit en viktig partner för stora danska verksamheter som Danske Bank, Lundbeck och cirka 150 andra stora företag, vilka alla använder MenuCards restaurangprogram för att hantera sin representation samt som förmån för medarbetares privata bruk.

Med partnerskapet uppnår GoGift samma administrativa fördelar som MenuCards verksamhetspartners och samtidigt vidareutvecklar MenuCard sin relevans för både restauranger och företag ytterligare. Avtalet med GoGift implementeras först i Danmark och kommer ekonomiskt att komplettera den befintliga verksamheten och vara avhängigt av den löpande utvecklingen av restaurangutbud och relaterad marknadsföring. Samtliga restauranger i MenuCard-programmet kommer att erbjudas att delta i GoGift-samarbetet (opt-in) och styrelsen bedömer att samarbetet kan vara nyckeln till att ännu fler restauranger väljer att bli en del av MenuCard-programmet. Styrelsen bedömer att avtalen vid en framgångsrik implementering enbart i Danmark har potential att tillföra bolaget en, för MenuCard, väsentlig omsättning på anslutna restauranger och därigenom relaterad MenuCard-omsättning. Användare av presentkort erhåller inte rabatt på restaurangen, vilket betyder att det fortsatt kommer vara mest fördelaktigt att besöka restaurangen som traditionell MenuCard-kund. Avtalet beräknas vara färdigt för implementering under det fjärde kvartalet 2017 och förväntas få ekonomisk betydelse under det första kvartalet 2018. Genom det exklusiva avtalet med GoGift skapar MenuCard underlag för ytterligare tillväxt under 2018 och samtidigt en ännu bättre plattform för etablering i flera nordiska storstäder med relaterad tillväxt.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuCard, kommenterar:

”Mitt mål för MenuCard är att både verksamheter och medarbetare enbart ska behöva besöka ett ställe när de ska välja en bra restaurang. Därför är det viktigt att vi finns i så många städer som möjligt och samtidigt levererar så många som möjligt av våra gäster till det stigande antalet kvalitetsrestauranger som är anslutna till MenuCard. MenuCards partnerverksamheter och deras medarbetare är fortsatt vår kärnaktivitet, men GoGift-avtalen kommer likt de redan meddelade avtalen med TakeOut och Matas betyda att vår relevans, medvetenhet och kritisk massa ökar till nytta för samtliga involverade parter. Sist men inte minst, så ger dessa partnerskap oss möjligheten att etablera MenuCard i nya nordiska storstäder med större kraft.”

Om GoGift

GoGift ägs av Nordisk Film och är en del av Egmont-gruppen. Egmont är Danmarks största mediekoncern med aktivitet i över 30 länder och över 6 300 anställda. GoGift etablerades 2003 under namnet ”Gavekortet.dk” och under 2008, 2009, 2010 och 2011 blev bolaget utnämnt som en Gasell-verksamhet av Dagbladet Børsen. Förutom verksamhet i Danmark, bedriver GoGift även verksamhet i Sverige, Norge och Finland och bolaget är den största leverantören av presentkort i Norden. GoGift har fler än 7 000 verksamheter som kunder och är marknadsledande i Norden. GoGift erbjuder sina presentkort direkt till verksamheter samt online på www.gogift.com och www.gavekortet.dk.

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 september 2017.

MenuCard grundades i Danmark och digitaliserar restaurangbesöket på ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är en app-baserad tjänst som vänder sig till företag och deras anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt från att få inspiration och att boka bord till mobilbetalning med 10 - 30 procents rabatt och en redovisning av restaurangbesöket som passar in i företagets administrativa system. MenuCard samarbetar med fler än 150 företag som har över 400 000 anställda. MenuCard har även avtal med fler än 280 kvalitetsrestauranger. MenuCard erhåller en transaktionsavgift som baseras på hur mycket restauranggästen spenderar vid besöket och betaltjänsten är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten till den svenska Finansinspektionen.