• MenuPay/

Rapporterar stark tillväxt under första kvartalet 2018 och ansluter ytterligare ett C25-bolag

Idag släppte MenuCard AB (”MenuCard”) sin kvartalsrapport för första kvartalet 2018. I rapporten meddelar bolaget bland annat en tillväxt om cirka 41 procent i restaurangomsättning och 55 procent tillväxt i intjäning och användning av MenuCard, jämfört med Q4 2017. Under kvartalet har MenuCard dessutom uppnått flera milstolpar, bland annat hade bolaget en dag där det under 24 timmar anslöts över 1 500 företagsanställda till tjänsten, en dag där för första gången över 100 transaktioner uppnåddes och den första veckan där bolaget inom en veckas tid hade över 500 transaktioner. Dessutom meddelar bolaget att ännu ett företag tillhörande det så kallade C25-indexet (vilket utgörs av de 25 största börsnoterade bolagen i Danmark) har anslutit sig till MenuCard så 14 av C25-bolag nu använder MenuCard.

VD Kim Lykke Sommer kommenterar

”Första Kvartalet 2018 har varit en fantastisk period för MenuCard med betydande tillväxt. Vi hade vårt hittills bästa kvartal i slutet av 2017 och sedan december 2017 har vi upplevt oavbruten tillväxt i användningen av MenuCard. Under kvartalet har vi uppnått flera olika milstolpar och rekordnoteringar i vår verksamhet. Vi börjar nu skörda frukten av vår strävan att alltid leverera den bästa möjliga tjänsten till våra många medlemsföretag. Under kvartalet har vi dessutom fått in en stor och välrenommerad investerare i form av Ove K. Invest, som ingår i Kraks Fond. Sammanfattningsvis är jag stolt över den kommersiella utvecklingen och även över utvecklingen som skett i vår organisation, teknik och service. Vi är nu redo att ta stora steg på vägen mot break-even både tack vare utvecklingen i vår verksamhet och kapitaltillskottet från Kraks Fond. Jag ser fram emot ett framgångsrikt 2018 och en spännande utveckling för MenuCard.”

MenuCard (menucard.dk) grundades i Danmark och digitaliserar restaurangbesöket på ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är en app-baserad tjänst som vänder sig till företag och deras anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt från att få inspiration och att boka bord till mobilbetalning med upp till 30 procents rabatt. Det rabatterade beloppet överförs till MenuCards konto och såväl restaurangen som kunden erhåller ett digitalt kvitto. MenuCard erhåller en transaktionsavgift om cirka 3-5 % och gör en avräkning med restaurangen två gånger per månad. MenuCard samarbetar med fler än 200 företag, som har över 450 000 anställda. MenuCard har sammanlagt avtal med fler än 550 kvalitetsrestauranger i Danmark. Av dessa är cirka 200 anslutna till den nya TAKEOUT-tjänsten, som innebär att alla användare kan få utkörd kvalitetsmat med rabatt. MenuCard är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten till den svenska Finansinspektionen.