2014 rekordår för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige

Mercedes håller på allvar att ta upp kampen med de inhemska lastbilstillverkarna i Sverige. 2014 blev ett rekordår på alla sätt med de högsta marknadsandelar man någonsin uppmätt. Försäljningen av lastbilar i den tyngsta klassen, över 16 ton, ökade med hela 40 procent. Och i mellanklassen 7,5 - 16 ton var nästan varannan såld lastbil en Mercedes.

– Vi har bytt ut hela modellprogrammet på bara några år, säger Mattias Nilsson som är försäljningschef för lastbilar på Mercedes-Benz Sverige AB.

– Och nu har åkare och chaufförer upptäckt hur bra bilarna faktiskt är.

Den största ökningen har skett i det tyngsta segmentet, över 16 tons totalvikt, där Mercedes alltså ökade sin försäljning med över 40 procent och för för första gången fick en marknadsandel på över tio procent.

15.000 liter mindre bränsle per år.

– Det handlar mycket om nya generationen av vår fjärrlastbil Actros. De som provkör menar ofta att den är bland det skönaste de kört. Dessutom går den mycket snålt och många talar om en förbrukning som är upp till en liter mindre per mil än vad man är van vid.

En sänkning av det slaget kan betyda kostnadsminskningar på cirka 150.000 kronor om året - för en enda lastbil som körs 15.000 mil. Dessutom sänks CO2 utsläppen med nästan 40 ton!

Under året har många svenska åkerier köpt in en eller flera Actros ”på prov”, och enligt Mattias Nilsson är resultaten över förväntan och flera nya större order är på gång.

– Vår satsning på ”nyckelfärdiga” lastbilar i vårt Startklar-koncept har också betytt mycket. Vi har elva helt klara och färdiga modeller med påbyggnader och allt och färdiga månadskostnader. Det är många som tröttnat på att lägga möte efter möte med handlare och påbygger och få vänta många månader på en lastbil som kan dra in pengar. Vi kan oftast leverera en körklar bil på någon eller några veckor utan att köparen ens behöver ha en kontantinsats.

– Ett åkeri köpte 36 nya Actros enligt den modellen.

Dominerar i mellanklassen

Mercedes verkliga paradgren är dock det man brukar kalla för mellanklassen. Det vill säga lastbilar med en totalvikt på 7,5 - 16 ton. Här är man helt dominerande på marknaden.

– Nästan varannan lastbil i den klassen 2014 var en Mercedes Atego, säger Mattias Nilsson.

De som provkör menar ofta att den är bland det skönaste de kört.
Mattias Nilsson