Jonas kör näst snålast i världen

Den internationella tävlingen i ecodriving – FleetBoard Drivers’ League – går mot sitt slut. Över 800 deltagare är anmälda bara i Sverige. Och den svenska flaggan vajar nästan i topp. Jonas Svensson på HVF Frakt i Helsingborg som leder den svenska delen av tävlingen är också den som kör näst snålast i hela världen. Den 31 oktober koras vinnaren men det går fortfarande att vara med och tävla.

Resultaten mäts genom telematiksystemet FleetBoard som samlar in all information från de deltagande förarna vad gäller förslitning, bränslekonsumtion, förutseende körningen, hastighet och bromsaktivitet.

Jonas Svensson från Helsingborg, som kör för HVF Frakt, leder den svenska delen av tävlingen och han ligger också på en andraplats i hela världen.

– Jag gick en kurs i ecodriving, berättar Jonas. Sedan har det blivit lite av en tävling mot mig själv att hålla nere bränsleförbrukningen.

Jonas kör en snål Mercedes-Benz Actros med släp. Körningen handlar om distribution av matvaror för ICA-handlare runt om i Sydsverige. Han anmälde sig till tävlingen direkt när han fick höra talas om den.

– Det roliga är att resultatet inte bara handlar om lägst förbrukning, för då hade ju alltid den som körde långa sträckor på raka vägar med lätt last vunnit. Här tar man med både backar, last och typ av körning i beräkningarna.

Men det finns alltid variabler som kan vara lite irriterande i en tävling.

– Jag har legat och ”slagits” mot en sydafrikan i tävlingen och så kom de starka vindarna i slutet av augusti. Då är det ju irriterande att få motvind just när man har full last i en uppförsbacke. Det kan ju inte systemet känna av…

Att mäta bränsleförbrukning har också blivit en vanlig form av intern tävling mellan förare. Det påverkar också förhandlingsläget när det är dags att diskutera lön eller få nytt jobb:

– Förr var snacket om vem som körde en viss sträcka på kortast tid. Nu är det vem som gör av med minst bränsle, fortsätter Jonas. Och visst är det ju bra att kunna visa en arbetsgivare på papper på att man faktiskt minskar både slitage och förbrukning…

Tävlingen pågår till den 31 oktober och nya tävlande kan anmäla sig ända till den 30 september. Därefter koras de nationella mästarna som får vara med i ett unikt vinterkörningsevent med Mercedes-Benz i Arjeplog.

Alla deltagare kan följa sina egna och andras resultat på www.driversleague.com. Här kan man också utmana andra deltagare på duell och följa hur det går för sina kompisar.

Förr var snacket om vem som körde en viss sträcka på kortast tid. Nu är det vem som gör av med minst bränsle.
Jonas Svensson