Mercedes behåller förstaplatsen bland återförsäljare och kunder

Mercedes-Benz Sverige AB har utsetts till den populäraste generalagenten i landet - för andra året i rad. Det slår årets enkät bland landets bilåterförsäljare fast. Resultatet bygger på cirka 130 SIFO-utformade frågor som sammanställs av Motorbranschens Riksförbund, MRF. Generalagentsenkäten, GA-enkäten, görs i år för sjuttonde året i rad och Mercedes-importen behåller den förstaplats företaget intog i fjol.

– Placering överst på prispallen, visar att våra satsningar på ett nära, långsiktigt och förtroendefullt samarbete med våra återförsäljare är riktiga, säger Jörg Himmelmann, VD för Mercedes-Benz Sverige AB, samtidigt som han riktar ett stort tack till företagets personal.

MRF har i 17 år undersökt hur återförsäljarna tycker att respektive generalagent sköter sin uppgifter. Under den perioden har relationerna mellan respektive återförsäljare och importörer förbättrats successivt. I år innefattar undersökningen 28 bilmärken. Mercedes-Benz låg på en låg nivå i mitten på 90-talet. Sedan 2007 har Mercedes-Benz gjort mycket för att förbättra samarbetet med återförsäljarna, parallellt har personbilsförsäljningen pekat rakt uppåt. Senast i år har Mercedes-Benz Sverige AB haft individuella möten med alla återförsäljare för att säkerställa utnyttjandet av den fulla marknadspotentialen och skapa en långsiktigt hållbar utveckling för återförsäljarna.

– Nöjda återförsäljare är framgångsrika återförsäljare. Det handlar om ett lagarbete och en bra dialog mellan dem och oss och fokus ligger på lönsamhet. Det fina resultatet i GA-enkäten bekräftas av våra egna, så kallade kundnöjdhetsmätningar, säger Jörg Himmelmann, som återkommer till den egna personalens fina arbetsinsatser.

Per Johansson är VD på MRF och han gläder sig över att Mercedes-Benz använder GA-enkäten som yttre och de egna "kundnöjdhetsmätningarna" som inre kompass:

– Företagets framgångar slår hål på två myter. Dels att man aldrig kan nå en tätposition om man legat sämre till i GA-enkäten, dels att stora företag aldrig kan lyckas i den här typen av mätning. Vi önskar Mercedes-Benz Sverige AB fortsatta framgångar och ser företaget som ett mönsterexempel på hur man kan göra en stor organisation framgångsrik i såväl återförsäljarnas som kundernas ögon. Sällan eller aldrig har det väl visat sig så tydligt att förhållandet mellan återförsäljare och importör har en direkt inverkan på bilförsäljningen.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71