Mercedes CLA: Mercedes startar nytt bilsegment igen – fyrdörrars kupé i kompaktsegmentet

Sidofönster utan ram

ger den rätta känslan

Nu startar Mercedes-Benz ett nytt bilsegment – igen. På årets bilsalong i Detroit premiärvisas CLA, en fyrdörrars kupé baserad på nya A-Klass.
Den nya modellen är sprungen ur Concept Style Coupé som ställdes ut förra året.

För att ge den rätta känslan av att köra en kupémodell har sidorutorna ingen ram.

Precis som den betydligt större, fyrdörrars kupémodellen CLS för tio år sedan inledde ett nytt bilsegment som kopierats flitigt, förväntas Mercedes CLA få många efterföljare. CLA kommer i likhet med CLS att kunna beställas med fyrhjulsdrivning; 4MATIC.

Med 0,22 i så kallad luftmotståndskoefficient slår CLA världsrekord i lågt luftmotstånd. Det låga luftmotståndet bidrar till sänkt förbrukning. Med 2,2 liters dieselmotor klarar sig CLA på klart under "halvlitern per mil".

Från introduktionen kommer CLA att finnas i fem versioner. De aktiva körsäkerhetssystem som kännetecknar nya A-Klass kommer också att erbjudas CLA-köpare. CLA kommer till Sverige i vår. Priserna är inte fastlagda i skrivande stund.

Teknisk data CLA

Fler högupplösta bilder här

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71
Fax: 46 40 671 84 70

Nu startar Mercedes-Benz ett nytt bilsegment – igen. På årets bilsalong i Detroit premiärvisas CLA, en fyrdörrars kupé baserad på nya A-Klass.
Sverker Dahl