Mercedes E-Klass moderniserad - ny exteriör, interiör och teknik

Stereokamera och sensorer ”ser” framåt

Ny fyrcylindrig bensinmotor

Direkt insprutning och turbo

Årets modell av Mercedes E-Klass Sedan och Kombi har genomgått en omfattande modernisering av utseende, interiör, motor- och säkerhetsteknik. Karossen har fått nytt utseende och för första gången kan E-Klass förses med stjärnan mitt i grillen

Motorprogrammet har utökats med en ny, turbomotor med direkt insprutning i förbränningsrummet – BlueDIRECT. Den drar 5,8 liter per 100 kilometer i blandad körning, det är direkt överförbart till 135 gram koldioxid per kilometer.

Elva system för ökad körsäkerhet och undvikande av olycka har tillkommit eller genomgått en avgörande förbättring i E-Klass.

Moderniseringen är så omfattande att Mercedes talar om en ny generation av E-Klass. Karossen har fått nytt fram och bakparti samt sidolinjer. Ett karossveck löper från strålkastarna till baklyktorna för att ge karossen ett lägre och längre intryck. Fronten bibehåller ”de klassiska dubbelstrålkastarna” men de samlas med övriga belysningsfunktioner under ett täckglas.

För första gången på E-Klass accentueras Avantgarde-versionen med att ha stjärnan i grillen medan basmodellen och Elegance har den på motorhuven som tidigare. Främre och bakre spoilern har dragits ned litet grand och baklyktorna har band av LED i analogi med de främre körljus- och parkeringslyktorna.
Interiören har stramats upp och försetts med en rad kvalitetshöjande inslag. Kunden kan skräddarsy inredningen in i minsta detalj. Standardutrustningen har utökats och antalet tillval är omfattande.

Mercedes E-Klass PRE-SAFE PLUS är en vidareutveckling av det oefterhärmliga PRE-SAFE-systemet, som gör att förare och åkande positioneras för att skyddssystemen skall göra störst nytta om olyckan är framme. PRE-SAFE nollställs om olyckan undviks. PLUS står bland annat för ett förbättrat skydd vid påkörning bakifrån. Sensorer i bakre stötfångaren aktiverar blinkande stoppljus och aktiverar dels reversibla bältessträckare, dels aktiva nackskydd. Står bilen still när faran identifieras, aktiveras bromsarna för att förhindra att bilen knuffas framåt vid påkörning – i sämsta fall med snedställda framhjul.

Den tidigare ”enögda” kameran har ersatts av en stereokamera placerad innanför framrutan, alldeles intill inre backspegeln och med vindrutetorkarna svepande framför linserna. Kameran övervakar ett område på upp till 500 meter framför bilen och skapar en tredimensionell bild av föremål inom en radie på 50 m.

Utöver stereokameran finns den senaste generationen av sensorer monterade i stötfångaren.

Den förbättrade ”överblicken” av området framför E-Klass Sedan och Kombi gör att COLLISION PREVENTION ASSIST förfinats ytterligare och att den stegvisa, automatiska bromsningen upptäcker faror på längre håll.

PRE-SAFE BRAKE upptäcker gångtrafikanter inom närområdet och varnar i ett första läge föraren med ljus- och ljudsignaler och bromsar automatiskt i upp till 50 km/t om föraren inte själv reagerar genom att bromsa eller styra undan. På samma sätt uppmärksammas föraren på korsande eller mötande trafik på kollisionskurs och föraren får hjälp att dosera bromstrycket för att undkomma en olycka.

DISTRONIC PLUS är farthållaren som håller avståndet till framförvarande i alla hastigheter.

ACTIVE LANE KEEPING ASSIST hjälper föraren att hålla bilen innanför heldragna linjer – även i kurvor. Är bilen på väg över heldragna linjer, ingriper systemet (med ensidig bromsning) och styr den rätt.

Strålkastarnas funktion har förfinats ytterligare dels för att minimera bländningsrisken, dels för att belysa vägen maximalt under alla körförhållanden – i exempelvis regn, dimma eller snöfall.

TRAFFIC SIGN ASSIST kan inte bara läsa av vägmärken, systemet varnar också föraren för zoner med exempelvis begränsad framkomlighet och trafikens färdriktning. Det senare minskar risken för att någon kör in på fel håll på en motorväg och liknande.

Den elektrohydrauliska styrservon gör att E-Klass Sedan och Kombi kan styra själv i trånga parkeringsutrymmen. En 360-graders kamera ger föraren fågelperspektiv över bilen och dess närmaste omgivning.

I gatu- och vägkorsningar räknar de avancerade systemen inom ramen för det som Mercedes-Benz kallar ”Intelligent Drive” ut om annan trafik är på kollisionskurs och hjälper föraren att dosera bromstrycket i kritiska situationer.

Årets modell av Mercedes E-Klass Face Lift kommer med ett brett motorprogram både på bensin- och dieselsidan samt som hybrid i vår och som gasbil (NGD = Natural Gas Drive) i höst. En ny, BlueDIRECT direkt insprutad (i förbränningsrummen), fyrcylindrig bensinturbomotor klarar sig på 5,8 liter per 100 km, vilket motsvarar 135 gram CO2 per km. De värdena är de bästa någon motsvarande motor kan visa upp och motorn klarar redan nu 2015 års kravnivå EU6.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl