Mercedes kommenterar registreringssiffrorna:

- Helhetsbilden av Mercedes
försäljning är mycket ljusare

- Det faktum att Mercedes-Benz Sverige AB sedan förra årsskiftetinteuppmuntrar återförsäljarna till att registrera nya bilar på sig själva, populärt kallat ”blåsa upp siffrorna”, gör att Mercedes personbilsförsäljning under fjolåret backade med 20 (19,3) procent jämfört med 2012 till 9 210 bilar och en marknadsandel på 3,41 procent 2013, enligt den officiella statistiken.

- För att åstadkomma en mer rättvisande bil bör de cirka 1 700 bilar som vi hade förregistrerat sista december 2012 adderas till 2013 års försäljningsresultat. Då skulle fjolårssiffran se betydligt positivare ut för oss, säger Christian Engelhardt, nytillträdd försäljningsdirektör för Mercedes personbilar på Mercedes-Benz Sverige AB, som också framhåller att vi under hösten sålde cirka 600 Mercedes B NGD - bilar som nu börjar levereras.

Det har i många år har det funnits en tendens inom bilbranschen att förregistrera nya bilar på återförsäljare. Syftet var och är att framställa bilden av ett bättre resultat än de officiella registreringarna på slutkund visar. För att skapa en så sann bild av nyregistreringarna som möjligt, bestämde sig Mercedes-Benz Sverige AB 2012 för att ändra inriktning på inrapporteringen och från årsskiftet 2012/13 har trenden brutits.

Redan efter de två första månaderna i år hade andelen Mercedes som förregistrerats på återförsäljare halverats (från cirka 65 procent helåret 2012 till under 40 procent januari och februari 2013) medan branschgenomsnittet under samma tid steg från cirka 35 till över 40 procent. Under året har Mercedes förregistrerade bilar sjunkit successivt.

Varje månad i år har Mercedes återförsäljare haft en jämn försäljning och inte någon spets i slutet på månaden – med undantag för de normala fluktuationer i nyregistreringar som hyr- och tjänstebilar medför.

- Det var med vetskap om att 2013 års slutresultat skulle vara sämre i den officiella statistiken som beslutet om nyordningen togs. Cirka 1 700 Mercedes hade redan - enligt den då förhärskande tendensen - förregistrerats på våra återförsäljare under 2012. Bilar som, förenklat, egentligen borde tillgodoräknas årets siffra och därmed bidra till ett jämförelsevis bättre resultat, säger Christian Engelhardt, och han avslutar:

- Vår förhoppning är att hela bilbranschen följer vårt exempel och bidrar till en mer rättvisande bild av nyregistreringarna.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71
Fax: 46 40 671 84 70

Christian Engelhardt försäljningsdirektör för Mercedes personbilar på Mercedes-Benz Sverige AB och Danmark AS.